Mimořádný Koncert bez smokingu s Janem Bartošem

18.6.2018 / Další / Martina Klausová
Na pátek 22. června 2018 připravilo rádio Classic Praha další mimořádný Koncert bez smokingu se zbrusu novou nahrávkou hudebního vydavatelství Supraphon. Tento den vychází CD s nahrávkou klavírních děl Ludwiga van Beethovena v podání výtečného českého klavírista Jana Bartoše.

Jan Bartoš svým mozartovským debutem s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem, který vydal Supraphon v roce 2017, na sebe upoutal značnou pozornost mezinárodní kritiky. Jeho vzácná a recenzenty vysoce ceněná schopnost propojení promyšlené architektury s hlubokou emocionalitou díla (a tuto kvalitu tak dobře známe od Bartošových průvodců, Ivana Moravce a Alfreda Brendela) se v ještě bohatší míře ukazuje právě v jeho pojetí Beethovena.

Dvojkomplet přináší některá z klavírních děl tohoto hudebního velikána období klasicismu - od rané „haydnovské“ Sonáty č. 3 C dur přes Sonátu č. 9 E dur a vrcholně dramatickou sonátu č. 23 f moll „Appassionatu“ až k transcendentní poslední Sonátě č. 32 c moll, kterou jako by se skladatel už loučil s tímto světem. Tyto 4 sonáty na nahrávce ještě doplňuje 32 variací c moll na vlastní téma a Šest bagatel op. 126. 

Jan Bartoš dává posluchačům této nahrávky možnost zažít podivuhodnou jednotu i barevnost skladatelova klavírního díla. Za 30 let mezi jeho prvním a posledním klavírním opusem Beethoven vyzkoušel bezpočet inovací a experimentů, a přesto se některá stěžejní témata zas a znovu vynořují; otisk neopakovatelné skladatelovy hudební DNA je zřejmý už od jeho prvních opusů. Bartošův Beethoven tiše promlouvá, zpívá i burácí a nabízí svět plný emocí a kontrastů. 

V úvodu tohoto mimořádného Koncertu bez smokingu  se v exkluzivním rozhovoru pro posluchače Classic Praha, který natočila Martina Klausová, Jan Bartoš svěří i se svým osobním pohledem na Beethovenovu tvorbu a prozradí i okolnosti vzniku této nové supraphonské nahrávky.

Foto: Antonín Kratochvíl

Jan Bartoš