Billy Budd v Národním divadle

11.1.2018 / Kulturní servis / Marek Šulc

První premiérou Opery Národního divadla v novém roce je Brittenův Billy Budd, který bude uveden 18. ledna v Česku úplně poprvé. Hlavní role ztvární Američan Christopher Bolduc a izraelský basbarytonista Gidon Saks, tenorista Štefan Margita se představí jako Kapitán Vere. Orchestr a Sbor Státní opery řídí Christopher Ward a režie se ujme Daniel Špinar.

Brittenova opera Billy Budd se nikdy na českých jevištích nehrála, přitom patří k vrcholným hudebně-dramatickým dílům 20. století. Vznikla podle románu Hermana Melvilla a vypráví příběh, který se odehrál na britské válečné lodi během napoleonských válek. Billy Budd je čistě mužskou operou - obsahuje pouze mužské charaktery - a po Peteru Grimesovi je i autorovou druhou „mořskou“ operou, v níž jsou moře, houpání mořských vln a nárazy větru přítomny v každém taktu. Všechny postavy mají současně i svou metaforickou hodnotu. Například Kapitán Vere je „soudcem“, který musel udělat nepříjemná rozhodnutí, Billy Budd je nevinným čistým „andělem“.

Hlavním tématem v pojetí Daniela Špinara je potlačovaná sexualita: „Operu pojímám snově a lehce surrealisticky. Hudba mě inspirovala v tom, že je poměrně dost křehká, ač je o příběhu ve válečných časech. A to chci podpořit. Naše pojetí by také mělo být výtvarnější, než se běžně dělá.“

O náležitou výtvarnost se postará osvědčený tvůrčí tým ve složení scénografky Lucie Škandíkové, autora kostýmů Marka Cpina a choreografa Radima Vizváryho, který přizval ke spolupráci i akrobatickou skupinu Losers Cirque Company.

Britský dirigent Christopher Ward přiznává, že Brittenova hudba je mu velmi blízká: „Je součástí mého DNA. Jeho jazyk ke mně promlouvá velice jasně. Při poslechu třeba jen několika taktů se mi okamžitě vybaví domov.“ Ward, který působí mimo jiné jako šéfdirigent Sárského státního divadla v Saarbrückenu, považuje operu Billy Budd za úchvatné, velkolepé mistrovské dílo, vyzařující obrovskou energii a sílu: „I když jde o opus impozantního rozsahu, nabízí také ty nejjemnější, detailní charakterizace a podrobně líčí vnitřní dynamiku vztahů mezi dramatickými postavami.“