Collegium 1704 a tvorba J. A. Hasseho

5.11.2015 / Kulturní servis / Marek Šulc

Příznivce barokní hudby čeká v listopadu velká událost: poprvé po více než 250 letech zazní 18. a 19. listopadu v sále Pražské křižovatky oratorium Johanna Adolfa Hasseho Svatá Helena, a to v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse. Žádný jiný skladatel nebyl tak obdivován po celé Evropě, než ve své době J. A. Hasse – i to je důvod, proč by jeho dílo nemělo zůstat skryto ani současnému publiku. 

V Pražské křižovatce pokračuje cyklus v listopadu druhou dvojicí koncertů: novodobou premiérou oratoria Santa Elena al Calvario Johanna Adolfa Hasseho. Hasseho jméno se stalo synonymem triumfálního úspěchu italské opery 18. století a mezi jeho současníky nenajdeme uctívanějšího autora. Je dějinným paradoxem, že navzdory takové popularitě během svého života se dnes Hasseho jméno jen pomalu vrací na výsluní.

Nevěřím v mýtus o spravedlivém sítu času, které má oddělovat zrno od plev a ponechávat pro budoucí generace pouze to kvalitní. Dějiny jsou zapeklitým soukolím, ve kterém mohou být díky změnám dobového vkusu, politických poměrů a společenské poptávky rozemlety na prach celé fascinující kapitoly dějin umění,“ říká ke své motivaci objevování staro-nového Václav Luks. „Když jsem se seznámil s hudbou Hasseho oratoria Santa Elena al Calvario, byl jsem fascinován její dramatickou krásou a melodickou invencí. Je nepochopitelné, že na svoje znovuobjevení muselo toto dílo čekat více než 250 let,“ dodává Luks k programu listopadového koncertu. Hasse ve svých dílech dodnes fascinuje vokální virtuozitou a nezměrnou melodickou invencí, které podřizuje ostatní složky. Ostatně Hasseho zásada „Nechť je hudba čistá, jednoduchá, avšak vznešená,“ zní jako sama definice klasicismu, k jehož zakladatelům je Hasse řazen.