Concentus Moraviae se blíží

26.5.2017 / Kulturní servis / Marek Šulc

Příští týden začíná festival Concentus Moraviae, který zve během celého měsíce června na setkání s krásnou hudbou v unikátních prostorách hradů, zámků a dalších historických sálech. Příslovečně vycizelovaná dramaturgie festivalu, letos zaměřená zejména na krásu lidského hlasu, obohatí neopakovatelnými zážitky v podání špičkových našich umělců i renomovaných zahraničních hostů kulturní život v bezmála dvaceti místech Moravy a Vysočiny, od Mikulova přes Boskovice, Třebíč, Tišnov či Náměšť nad Oslavou po Valtice, Kyjov či Slavkov u Brna.

V pořadí 22. ročník festivalu si příznačně zvolil podtitul La Voce. Lidský hlas jako nejdokonalejší z hudebních nástrojů, který provází lidstvo od počátku v tisíci podobách. K těm, kdo lidský hlas dále povýšili na výsostný nástroj duchovního výrazu a uměleckého sdělení patří i Claudio Monteverdi, jehož 450. výročí narození si letos připomíná celý svět. Bude také osobností, které festival letos věnuje mimořádnou pozornost. Dramaturgem letošního festivalu Concentus Moraviae je Václav Luks, zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního ansámblu Collegium Vocale 1704, klíčová osobnost naší umělecké scény nejen v oblasti historicky poučené interpretace staré hudby. Rezidenčním umělcem festivalu a hudebním vyslancem Monteverdiho vlasti na Moravě bude italský cembalista, varhaník, muzikolog, dirigent a nadšený propagátor hudby 17. století Marco Mencoboni. Charizmatický umělecký vedoucí souboru Cantar Lontano s ním předvede historickou duchovní tvorbu a také Officum Divinum, projekt navazující na legendární nahrávku Jana Garbarka a dnes již neexistujícího sboru Hilliard Ensemble.

Výjimečný zážitek z neobvyklého spojení barokní vokální hudby a loutkového divadla slibuje také nastudování pastorální opery G. F. Händela Acis a Galatea, kterou pro unikátní jeviště valtického zámeckého divadla připravuje Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou a divadlo Buchty a loutky s režisérem Vítem Bruknerem. Vedle Monteverdiho, italské hudby 17. století a barokní opery provede festival posluchače dalšími úchvatnými zákoutími historie lidského zpěvu, zazní gregoriánský chorál s jeho lokálními specifikami a odlišnými tradicemi, posluchači poznají dechberoucí různorodost vokálního projevu od středomořských polyfonních liturgických zpěvů ze Sardinie po skandinávský folklor, od hudby Britských ostrovů až po ortodoxní chorál či tradiční portugalské fado.