Dvořákova Praha nabízí skvostnou Dvořákovu Kytici

15.9.2016 / Kulturní servis / Marek Šulc

Festival Dvořákova Praha se přehoupl do druhé poloviny a v následujících dnech láká na unikátní cyklus Dvořákových symfonických básní Kytice v podání České filharmonie s Jakubem Hrůšou, neformální koncert mladých umělců Louise Schwizgebela a Benjamina Beilmana i sobotní nabitý Rodinný den, který zaplní prostory Rudolfina i Palachova náměstí.

Dnes zažijí návštěvníci festivalu jeden z „dvořákovských“ vrcholů. Rezidenční orchestr Česká filharmonie pod taktovkou mladého dirigenta světového renomé Jakuba Hrůši nabídne kompletní cyklus Dvořákových symfonických básní na náměty Erbenovy Kytice a jeho zřídka uváděnou Píseň bohatýrskou. „Kytice je Dvořákovo vrcholné dílo, poetičnost a zároveň fascinující dramatičnost hudebních obrazů přesně koresponduje s atmosférou i mravním poselstvím Erbenovy předlohy,” říká ředitel festivalu Marek Vrabec. Erbenova Kytice provází a inspiruje celé generace čtenářů i umělců. Tímto nadčasovým dílem byl opakovaně fascinován i Antonín Dvořák, který nejprve zkomponoval celovečerní kantátu Svatební košile. O dvanáct let později se k této látce vrátil a složil symfonické básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek. „To, že v rámci Dvořák Collection uvedeme také Dvořákovu Píseň bohatýrskou, kterou s velkým úspěchem premiéroval ve Vídni s Vídeňskou filharmonií Gustav Mahler a dnes se prakticky neuvádí, je skutečnou festivalovou událostí,“ dodává Vrabec. Česká filharmonie, která má Dvořákovu hudbu v krvi, je tím nejlepším interpretem těchto nádherných opusů.

Pátek 16. září bude patřit mladým na pódiu i v hledišti. Den D již tradičně uvádí festivalový debut mladých talentů světové hudební scény a jejich příznivcům umožňuje odhodit jindy potřebné, leč mnohdy svazující konvence koncertních síní a plně se věnovat umění, talentu a šarmu svých vrstevníků na pódiu. Těmi letos budou švýcarský klavírista Louis Schwizgebel a americký houslista Benjamin Beilman, kteří mají přes svůj mladý věk na svém kontě již úctyhodnou řadu úspěchů i zkušenost z předchozí společné spolupráce. A jejich atraktivní a pestrý program z děl J. S. Bacha, Franze Schuberta, Antonína Dvořáka a Césara Francka mohou mladí diváci sledovat v neformálním oblečení. Den D je totiž současně tzv. ležérním pátkem (casual Friday) festivalu. Po koncertě se mohou návštěvníci se sympatickými interprety osobně setkat na debatě “Setkání po potlesku” moderované Jiřím Vejvodou.

V sobotu 17. září čeká na děti i jejich rodiče Rodinný den plný hudebního i výtvarného tvoření. Rudolfinum a náměstí Jana Palacha bude patřit malým i velkým návštěvníkům, kteří zažijí putování vesmírem na Měsíc s Novosvětskou symfonií Antonína Dvořáka v podobě hravých workshopů, koncerty pod širým nebem nebo dávku poctivého showmanství dvojice hudebních komiků, dua Igudesman & Joo. Součástí Rodinného dne je také Dvořákovské Matiné, na kterém letos představí Dvořákovu Novosvětskou v netradičním provedení na dobové nástroje světově uznávaný belgický orchestr Anima Eterna Brugge. Zazní také symfonická báseň Vodník, která nabídne zajímavé zvukové srovnání s interpretací na moderní nástroje Českou filharmonií, jež zazněla na festivalu jen o dva dny předtím. Dirigent Jos van Immerseel současně vysvětlí divákům odlišnosti ve zvuku dobových a moderních nástrojů. Na open air koncertech přístupných zdarma během odpoledne vystoupí Jazz Band složený ze členů České filharmonie, studentský orchestr Příliš mnoho saxofonů a Kühnův dětský sbor.