Elina Garanča v Praze

3.10.2016 / Kulturní servis / Martina Klausová

26. října 2016 se do Smetanovy síně Obecního domu vrací jedna z nejpozoruhodnějších osobností současné světové operní scény, lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča. Na svém dalším pražském koncertě představí skladby z úspěšného alba Meditation.

Elīna Garanča pravidelně hostuje v prestižních operních domech a v koncertních sálech včetně newyorské Metropolitní opery, Royal Opera House Covent Garden v Londýně, Bavorské státní opery a Vídeňské státní opery. Od roku 2005 nahrává exkluzívně pro Deutsche Grammophon, tři její nahrávky získaly prestižní cenu Echo Klassik.

Její mezinárodní kariéru odstartoval úspěšný debut na Salcburském festivale v roce 2003 (Annio, Mozart: La clemenza di Tito) pod taktovkou Nikolause Harnoncourta. Od svého debutu ve Vídeňské státní opeře (26. 1. 2003 jako Lola, Mascagni: Sedlák kavalír) se stala pravidelným hostem této scény a zapsala se do její historie mj. jako vynikající Oktavián (R. Strauss: Růžový kavalír) a Charlotte (Massenet: Werther). Vystoupila zde ve více než 150 představení. Následovaly debuty v londýnské Covent Garden, Berlínské státní opeře ad. 12. 1. 2008 sklidila senzační úspěch při svém debutu v Metropolitní opeře v roli Rosiny (Rossini: Lazebník sevillský), tedy v roli, s níž již předtím excelovala v Evropě. K jejím stěžejním rolím se záhy přiřadila Bizetova Carmen v Covent Garden i v Metropolitní opeře. V sérii MET: Live in HD byla vysílána nejen její Carmen (2010), ale také Angelina v Rossiniho Popelce (2009) a Sesto v La clemenza di Tito (2012). V roce 2015 se jako Carmen představila také v La Scale, kam se vzápětí vrátila jako Santuzza v Sedláku kavalírovi. S Annou Netrebko vytvořila snový pár v Belliniho opeře Kapuletti a Montekové (DVD Deutsche Grammophon, 2009) a v Donizettiho Anně Boleně ve Vídeňské státní opeře (rovněž DVD Deutsche Grammophon, 2011).

Umělecké závazky pěvkyně v sezoně 2015/2016 zahrnují roli Charlotty (Werther) ve Vídeňské státní opeře a v Pařížské národní opeře, Léonor de Guzman (Donizetti: Favoritka) v Německé opeře v Berlíně a Saru (Donizetti: Roberto Devereux) v newyorské Metropolitní opeře. Jako vyhledávaná koncertní pěvkyně vystupuje na koncertech s dirigenty Danielem Barenboimem, Riccardem Mutim, Gustavo Dudamelem, Paavem Järvim a Karlem Markem Chichonem. V roce 2013 vydala knihu Wirklich wichtig sind die Schuhe („Skutečně důležité jsou boty”, rakouské nakladatelství Ecowin Verlag), v níž pěvkyně vysvětluje: „Aby se má duše a můj hlas mohly vznášet, musí se mé nohy cítit volně.”

Elīna Garanča se narodila v hudební rodině v Rize. Zpěv studovala na Lotyšské hudební akademii pod vedením své matky, ve studiu pak pokračovala ve Vídni, Amsterdamu a v USA. V roce 1999 vyhrála Pěveckou soutěž Mirjam Helin v Helsinkách a o dva roky později se stala finalistkou Světové pěvecké soutěže BBC Cardiff Singer. Byla zvolena Pěvkyní roku 2010 časopisem Musical America a ve stejném roce získala tentýž titul i v rámci cen MIDEM Classical. V roce 2013 jí byl udělen rakouský titul Komorní pěvkyně.