Firkušného festival pošesté

20.11.2018 / Kulturní servis

Hudební nadání projevil Monty Alexeder už ve čtyřech letech, když jen podle sluchu vybrnkával na klavír vánoční koledy a záhy jako pětiletý bavil svým hraním příbuzné a přátele. V teenagerovském věku na něj hluboce zapůsobily koncerty, na kterých v Kingstonu vystoupili Louis Armstrong nebo Nat King Cole. Tehdy uvízl jednou nohou v jazzu, zatímco druhou se opřel o staromódní lidovku. Jeho současný repertoár je harmonickou koexistencí vlastních skladeb, originálních úprav jazzových standardů, muzikálových evergreenů, blues, gospelu, bebopu, calypsa, reggae apod.

První nahrávky natočil jako čtrnáctiletý leader skupiny Monty and the Cyclones. V roce 1963 ho Sinatrův přítel Jilly Rizzo zaměstnal jako pianistu v baru na newyorské 52. ulici v Manhattanu. Tam během čtyř sezon upoutal pozornost takových velikánů jako Count Basie, Milt Jackson, Roy Haynes nebo Miles Davis, s nímž ho spojoval nejen podobný hudební vkus, ale také láska k boxu.

V roce 1964 debutoval albem Alexander the Great a v současnosti má v diskografii už více než 80 vlastních titulů. Na nahrávkách mu byli partnery mj. Ray Brown, John Clayton, Dizzy Gillespie, Jeff Hamilton, Quincy Jones, John Patitucci, Niels-Henning Ørsted Pedersen, Grady Tate, Ed Thigpen a celé zástupy dalších.

Mezi jeho hlavní inspirační vzory patří ikona jamajského reggae Bob Marley a již zmínění jazzmani Louis Armstrong a Nat King Cole, ale také Duke Ellington, Oscar Peterson a Erroll Garner.

Jeho oblíbeným formátem je klavírní trio, jehož členy jsou basista Hassan Shakur a bubeník Jason Brown, ale na letošním Firkušného festivalu vystoupí se sólovým recitálem.

V roce 2005 se v publikaci Padesát největších jazzových pianistů všech dob objevilo jeho jméno mezi pěti nejvýznamnějšími jazzovými klavíristy.

Foto: © Rebecca Meek