Francouzský šarm na Pražském jaru

27.5.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc

Program Pražského jara v pondělí 27. května přinese dva zdánlivé protipóly – v autentické interpretaci staré hudby proslavené Les Arts Florissants v čele s Williamem Christiem a Ensemble intercontemporain, jenž patří ke světové špičce v interpretaci nové hudby. Prvně jmenovaní v Rudolfinu zahrají Pařížské symfonie Josepha Haydna a autorův slavný violoncellový koncert. Na přání Pražského jara maestro Christie dále zařadil Sinfonii Leopolda Mozarta, čímž bude připomenuto třísté výročí jeho narození.

Letošní Pražské jaro přináší silnou dramaturgickou linku, která představuje francouzskou hudbu v celé šíři. Hned v úvodu festivalu bylo provedeno velkolepé vokálně-instrumentální Te Deum Hectora Berlioze, komorní hudby byla v sobotu reprezentována mladistvým smyčcovým kvartetem Zaïde. V čele České filharmonie tento týden v rámci festivalu stane francouzská dirigentská špička Louis Langrée, samotný závěr festivalu bude patřit dvěma koncertům Orchestre National du Capitole de Toulouse pod taktovkou šéfdirigenta Tugana Sochijeva, vedle flétnisty Emmanuela Pahuda se můžeme těšit na houslistu Renauda Capuçona.

V podání Ensemble Intercontemporain uslyšíme dvě horké novinky – pár měsíců po světové premiéře v Los Angeles bude na evropském kontinentu poprvé uvedeno nové dílo Overheating Miroslava Srnky a v české premiéře Mantovaniho Cadenza č. 1 s virtuózním partem sólových bicích. Dále jsou na programu díla, která se z perspektivy současné hudby vlastně již počítají ke klasickému repertoáru – Freie Stücke Jörga Widmanna z roku 2002 a Corrente Magnuse Lindberga zkomponované roku 1992.

Tímto koncertem Pražské jaro vstupuje do dalšího prostoru pomyslné pražské umělecké mapy, kterým je nedávno otevřený, více než třistamístní sál DOX+ soukromé holešovické galerie a kulturního centra.

Foto: Pražské jaro / Oscar Ortega