Hudební velikonoce s FOK

15.4.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc

Pražští symfonikové společně s Kühnovým smíšeným sborem tradičně před Velikonocemi uvedou Stabat mater Antonína Dvořáka. Dirigovat bude tentokrát hlavní hostující dirigent FOK Jac van Steen a v sólech se představí špičková sestava: sopranistka Elizabeth Atherton, altistka Jana Kurucová, tenorista Richard Samek a basista Štefan Kocán. Koncerty se konají 17. a 18. dubna ve Smetanově síni Obecního domu. Před koncertem 17. 4. se uskuteční setkání s umělci v salonku „Cukrárna“ Obecního domu. V komorní řadě FOK uvede 16. dubna Zpěvy svatého týdne vyhlášený vokální belgický soubor Graindelavoix, který svými hlasy vnese do Šedivého úterý kontemplativní světlo. 

Kompozici Stabat mater na text středověké sekvence, jímavého obrazu truchlící Panny Marie pod křížem, začal Antonín Dvořák psát v únoru 1876. Za impuls ke zhudebnění sekvence bývá považováno úmrtí skladatelovy dvoudenní dcerky Josefy. Roli sehrála i Dvořákova varhanická funkce v kostele sv. Vojtěcha, při níž se setkal s mnoha inspirativními duchovními díly. Na konečné vypracování skladby měla jistě vliv tragédie Dvořákových v létě 1877, kdy jim během dvou měsíců zemřely další dvě děti. Toto oratorium je emočně i hudebně nabitá skladba pro čtyři sólisty, sbor a orchestr, která svým poselstvím neodmyslitelně k Velikonocům patří. 

Na rozdíl od konvenčních souborů staré hudby, které se snaží o maximální jednotu společného souzvuku, zpěváci Graindelavoix nalézají velmi osvěžující rovnováhu mezi zněním jednotlivých charakteristicky zabarvených hlasů a vzájemným souzvukem. Takovou skupinu lidí může strhnout jen jedinec vskutku sugestivní, jakým rodák z Antwerp, vedoucí ansámblu, muzikolog a antropolog Björn Schmelzer, je. Symbolicky z Antwerp, neboť Antwerpy bývaly jedním z ekonomických i kulturních středobodů světa, a to právě v 16. století, ve kterém žil a tvořil italský experimentátor a bouřlivák Carlo Gesualdo da Venosa.