Jolanta a Modrovous z MET v českých kinech

10.2.2015 / Kulturní servis / Marek Šulc

Premiéry Metropolitní opery v New Yorku v poslední době provázejí dramatické okamžiky, a nejinak tomu bylo v případě netrpělivě očekávaného debutu polského filmového režiséra Mariusze Trelińského. Zbrusu nový dvojprogram přináší do přenosů z Met v rámci jednoho večera poprvé dvě jednoaktovky od různých autorů – poslední operu P. I. Čajkovského Jolanta a Bartókova trýznivého Modrovousova hradu. Uznávaný umělec Trelińsky pojal inscenace ve stylu klasických noirových filmů ze 40. let a prošpikoval je originálními snovými videoprojekcemi. V hlavních psycho-dramatických rolích nevinných žen v područí dominantních mužů excelují hvězdná Anna Netrebko a svůdná německá pěvkyně Nadja Michael. Jejich hlasy se rozezní 27 kiny v České republice už v sobotu 14. února.

Anitputinovská premiéra

Premiéra dvojprogramu, plánovaná na 26. ledna, byla na poslední chvíli zrušena kvůli hrozící sněhové bouři, která se nakonec nekonala. Samotná premiéra 30. ledna pak ukázala, že zatímco operní fanoušci Annu Netrebko, jež v rámci přenosů z Met naposledy zazářila v říjnové Verdiho Lady Macbeth, bezvýhradně miluje, jiným je ruská pěvkyně evidentně trnem v oku. Během závěrečných ovací z hlediště vyskočil na scénu pro-ukrajinský aktivista a rozvinul nejprve před šokovaným obecenstvem a následně samotnou Netrebko a ruským dirigentem Valerijem Gergijevem transparent připodobňující ruského prezidenta Putina k Hitlerovi. Netrebko i Gergijev už dříve čelili palbě kritiky kvůli podpoře vládce Kremlu a jeho akcím na Ukrajině, podobný kousek však zažili zřejmě poprvé.

Anna Netrebko potvrdila, co z ní dělá hvězdu, a Jolantinu rodící se touhu podala s plným zápalem. Polský tenor Piotr Beczala v roli jejího nápadníka Vaudemonta zazpíval s čistou, ale bujnou sladkostí. Soprán Nadji Michael v roli nebohé novomanželky Judity oplývá teplem a bohatstvím a její smyslné pohyby jako by marně zápasily s nekompromisní krutostí zámeckých pokojů, z nichž každý je ničivější než ten předchozí,“ pokračuje v ódách Wall Street Journal. Pozadu nezůstává ani přesvědčivý výkon basisty Michaila Petrenka v roli hrozivého Modrovouse.

Zatímco Netrebko si roli Jolanty zazpívala již na mnoha světových jevištích, v repertoáru Met se tato opera objevuje vůbec