Jonathan Powell v Praze

4.4.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc

Na pozvání mezinárodního festivalu a institutu Prague Music Performance přijíždí britský klavírista Jonathan Powell s programem nazvaným Contemporary Classic? 6. dubna v pražském kostele sv. Vavřince vzdá hold avantgardním vizionářům 20. a 21. století.

Tyto dva recitály vybízejí k zamyšlení, jak dlouho může trvat než se z hudebního díla stane „klasika“. Prodloužily nebo dokonce zvrátily náročné výrazové prostředky avantgardy tento proces? Nebo je snad celá myšlenka kanonického repertoáru již v dnešní době zastaralá? Zdá se, že během posledních deseti let začalo být možné identifikovat díla složená v období od 50. do 70. let, která disponují tímto ikonickým statusem (Stockhausen, Xenakis, Berio). A přestože se neustále objevují další a další díla, jež si zasluhují naši pozornost (Jolas, Guerrero), nebyla některá napsána až příliš nedávno na to, abychom je mohli označit za přelomová (Saariaho, Ferneyhough)?

Recitály, přednášky a mistrovské kurzy přivedly Jonathana Powella na Oxfordskou univerzitu, na londýnské univerzity Guildhall School and Music and Drama a Royal Academy of Music, na darmstadtskou Akademie für Tonkunst, Cornish College of Arts v Seattlu ad.

Ačkoliv se během devadesátých let soustředil Jonathan Powell především na komponování (jeho skladby nastudovali Arditti Quartet, London Sinfonietta a Nicolas Hodges), mezinárodního věhlasu se dočkal jako klavírní sólista. Během posledních deseti let byl byl pozván k sólovým recitálům na festivalech Musica Sacra v Maastrichtu, Fundación BBVA v Bilbau, Musica Nova v Helsinkách, Radio France Montpellier, Borealis Festival v Bergenu, Raritäten der Klaviermusik a Vredenburg Muziekcentrum v Utrechtu. Absolvoval turné po Spojených státech, a nahrával pro Radio Netherlands a Radio Deutschland Kultur. Mezi klavírní díla, jež v nedávné době představil, se řadí Brahmsův Druhý klavírní koncert, Lisztovo Malédiction, Finnissyho Druhý klavírní koncert a Sørensenův druhý klavírní koncert.

V roce 2009 převedl první z mnoha provedení cyklu Scriabinových 10 sonát v rámci jednoho koncertu. Během roku 2013 absolvoval turné s Messiaenovou suitou Vingt regards sur l’enfant Jésus a Albenizovou suitou Iberia. V nedávné době absolvoval evropské turné, na němž uvedl kompletní klavírní dílo Xenakisea v roce 2017 zahrál Lisztovu Sonátu,Stockhausenovy Klavierstücke a představil několik provedení Sorabjiho díla Opus clacivembalisticum. V roce 2018 předvedl šestkrát Šostakovičových 24 Preludií a fug. Je čestným umělcem síně Jacqualine du Pré hall v Oxfordu a kromě toho, že zde učí a pořádá workshopy pro studenty, také každý rok provede tři recitály.

Foto: Prague Music Performance