Národní galerie s „uprchlickým“ dílem Aj Wej-weje

17.3.2017 / Kulturní servis / Marek Šulc

Ve Veletržním paláci včera Grand Openingem odstartovalo devět nových výstav Národní galerie v čele s velkolepým dílem Zákon cesty nejslavnějšího čínského umělce současnosti. Aj Wej-wej jím vzdává hold těm, které postihly současné konflikty, humanitární katastrofy a migrační krize. Světově uznávaná umělkyně Magdalena Jetelová představí svou retrospektivu společně s rozsáhlou site-specific instalací Dotek doby.

„Aj Wej-wej, jenž byl sám v minulosti uprchlíkem, se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se s humanitární krizí. Zákon cesty je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití,“ uvádí generální ředitel NG a kurátor výstavy Jiří Fajt.

Obrovský nafukovací člun s postavami uprchlíků v nadživotní velikosti visí ode dneška ve Velké dvoraně Veletržního paláce a návštěvníci ho budou moci poprvé spatřit během vernisáže v 19 hodin. Jde o další z Aj Wej-wejových projektů z posledních tří let, které tématizují globální uprchlickou krizi a její následky, jež navazuje na ty, které návštěvníci viděli v Aténách, Berlíně, Vídni, Florencii nebo New Yorku. Pražská výstava je tak vyvrcholením Aj Wej-wejovy „cesty s uprchlíky“ a současně i jeho dosud největším uměleckým projektem.

Národní galerie dnes představí také Aj Wej-wejova starší díla – Hadí strop, Prádelnu, Cestující světlo a instalaci S květinami. Aj Wej-wej je společně s britským umělcem Edmundem de Waalem též autorem výstavy Otisky vědění. Řeč keramiky, která představuje historii i současnost v dějinách umění často opomíjeného materiálu.