Pingls aneb Hot Café Revue

4.6.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc
Taneční groteska Pingls aneb Hot Café Revue byla poprvé světu představena 28. dubna v pražské Malostranské beseděNejbližší reprízy jsou přichystány na 6., 19. a 23. června od 20 hodin opět v Malostranské besedě. 

Snoubí neverbální pohybové divadlo Lindo, hop! pod uměleckým vedením Martina Packa s hudbou ORIGINÁLNÍHO PRAŽSKÉHO SYNKOPICKÉHO ORCHESTRU. Diváky přenese do stylové kavárny 20. let století minulého a promění ji v tančírnu. Podává se tam pravý raný americký jazz a blues, step i tanec s příchutí jemného drama a řízného humoru. 

20. léta považuje Martin Pacek za dobu „neuvěřitelně progresivní, objevnou a dodnes inspirující“. Nejen proto přijal nabídku hereček Henriety Hornáčkové a Lucie Pernetové, které stály u zrodu představení, a stal se uměleckým garantem i spolutvůrcem. Autorský tým tak navazuje na společné aktivity originálního pohybového divadla Veselé skoky. Tentokrát však přizvali i Originální pražský synkopický orchestr. 

„Živá kapela a tancující herci ve vtipných skečích. Tančírna. Diváci, kteří chtějí nejen vidět divadlo, ale užít si večer: hudbu, humor, tanec a sbližování.“ Tak popisuje Hornáčková živoucí představu, která jí byla prvotním impulsem. Situování příběhu do „dobové taneční kavárny, kde hraje živá hudba a hosty obsluhuje podivný personál“ vedlo Packa k výstižnému označení „Pingls“. V místě klidu, kde to však vře pod pokličkou, se odehrávají tematicky nadčasová humorná dramata. Způsob vyprávění a výraz je inspirován filmovou němou groteskou. Tanečně-pohybovými skeči a improvizacemi však večer nekončí. V druhé půli budou k tanci vyzváni i diváci. Podtitul „Hot Café Revue“ odkazuje na programy klubů newyorského Harlemu před bezmála sto lety. A právě na autentickou interpretaci jazzu, blues a taneční hudby této éry se OPSO specializuje od roku 1974, kdy ho založil Pavel Klikar. „Starý jazz je dnes to nejoriginálnější, co můžete slyšet,“ míní současný vedoucí ansámblu Jan Pospíšil. Představení pro něj znamená „výzvu, inspirativní spojení, oživení zapomenutých hodnot a především zábavu.“ Samozřejmostí jsou dobové nástroje a stylové kostýmy. Těch se zhostila Petra Zídková. V tvůrčím týmu nechybí ani odborníci na tehdejší tance a step Zdeněk Pilecký, Jan Kabelka a Václav Muška.