Plachý génius Igor Ardašev

2.11.2015 / Kulturní servis / Martina Klausová

Působí skromně až plaše. Má však za sebou fenomenální úspěchy. Igor Ardašev je laureátem Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, soutěže královny Alžběty v Bruselu či prestižního pianistického klání Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži. Jeho hudební cítění je výsostně svébytné, osobité ve frázování, ovlivněné hlubokou introspekcí. Rozmanitý program představí tento čtvrtek 5. listopadu v pražském Rudolfinu. Program, který dává vyniknout jeho nenapodobitelnému smyslu pro barvy a detail – zahraje Beethovena, Janáčka a Liszta.

Ardašev je typem člověka, který své interpretace rád promýšlí daleko od nástroje na pěších toulkách v okolí Brna. Rád se také věnuje komorní hře s houslistou Ivanem Ženatým a Františkem Novotným, ale především v duu se svou manželkou Renatou Ardaševovou. „Manželé Ardaševovi znovu prokázali, že ve svém oboru reprezentují naprostou špičku. Průzračný zvuk, svižná tempa a skvělý rytmus zvýrazňují kresbu, jejich bohatá úhozová paleta pak mnohdy překvapivě sugeruje barvy téměř orchestrální,“ hodnotí kritika manželské klavírní duo.
Ardašev intenzivně nahrává: seznam jeho snímků má víc než dvacet položek. S Ivanem Ženatým například realizoval komplet Beethovenových houslových sonát, sólově natočil díla Janáčka, Scarlattiho, s manželkou se věnovali dílu Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. Zatím poslední CD vyšlo loni na podzim v Radioservisu, Ardašev na něm s houslistou Františkem Novotným nahrál skladby Aarona Coplanda a Leonarda Bernsteina.
Vystoupení na festivalu nesoucím jméno Rudolfa Firkušného je pro Igora Ardaševa symbolické. S Firkušným se nejen osobně setkal, ale dokonce s ním pořídil nahrávku na čtyři ruce. Šlo o raritní skladbu: klavírní verzi Janáčkovy předehry Žárlivost. „Pan Firkušný byl ohromně noblesní, profesionalita se u něho spojovala s krásnými lidskými vlastnostmi. Mluvili jsme o hře sólové i komorní, také o hraní s orchestrem a pan Firkušný mi říkal, že z těchto tří disciplín považuje sólové hraní za nejtěžší,“ vzpomíná Ardašev.
Umělecké krédo sólisty dnešního večera vlastně není složité: „Na pódiu chci mít představu, že hraji pro lidi, kteří si přišli poslechnout pěknou hudbu.“
Igor Ardašev vystoupí ve čtvrtek 5. listopadu v pražském Rudolfinu s programem sestaveným z děl Beethovena, Janáčka a Liszta, tedy autorů, jejichž psaní pro klavír je jedinečné a ihned rozpoznatelné.  

A jak se Igor Ardašev těší na svůj čtvrteční recitál ? Poslechněte si, co prozradil Markovi Šulcovi prostřednictvím živého telefonického rozhovoru i co o něm říká tiskový mluvčí festivalu Pavel Trojan.