Pražský filharmonický sbor dnes v Praze

6.12.2017 / Kulturní servis / Marek Šulc

Ve středu 6. prosince 2017 se v kostele sv. Šimona a Judy v Dušní ulici na Praze 1 koná první koncert sborového cyklu Pražského filharmonického sboru v této sezoně. Pod vedením dirigenta Lukáše Vasilka zazní díla Francise Poulenca - Litanies à la Vierge noire (Litanie k Černé madoně), Quatre petites prières de Saint François d’Assise (Čtyři krátké modlitby sv. Františka z Assisi) a Exultate Deo (Radostně zpívejte Pánu) a Jana Sandströma - O magnum mysterium (Ó veliké tajemství) a Es ist ein Ros entsprungen (Vyrostla nám růžička), s použitím čtyři sta let staré harmonizace od německého skladatele Michaela Praetoria. V druhé polovině koncertu zazní pastorela Narození Páně z třetího dějství opery Hry o Marii Bohuslava Martinů. S Pražským filharmonickým sborem vystoupí řada vynikajících vokálních a instrumentálních sólistů, jako např. Pavla Vykopalová, Ludmila Kromková Jiří Brückler či Zemlinského kvarteto. Koncert, který je součástí festivalu Dny Bohuslava Martinů 2017, začíná v 19.30 hod.

Lukáš Vasilek připravil opět program, který zaujme svou dramaturgickou nápaditostí, nevšedními a u nás většinou málo známými skladbami, které skvěle souzní s adventním časem. Třemi skladbami je zastoupen francouzský skladatel Francis Poulenc (1899–1963). Litanies à la Vierge noire (Litanie k Černé madoně) pro ženský sbor, tympány a smyčcový orchestr napsal Poulenc v roce 1947. Černá madona, to je z černého kamene vytesaná soška Panny Marie, kterou skladatel spatřil v kostele Notre-Dame de Rocamadour v jihozápadní Francii. Quatre petites prières de Saint François d’Assise (Čtyři krátké modlitby sv. Františka z Assisi) pro mužský sbor a cappella napsal Poulenc v roce 1948 a dedikoval je sboru františkánského kláštera v Champfleury. V motetu Exultate Deo (Radostně zpívejte Pánu) z roku 1941 se Poulenc přihlásil k hudbě Palestriny, Monteverdiho a Bacha. Do Švédska nám zavede Jan Sandström (1954), který jako bývalý sborový zpěvák věnoval značnou část své tvorby hudbě vokální; moteto O magnum mysterium pro smíšený sbor je z roku 2009. Sandström je také autorem úpravy pro dva sbory koledy Es ist ein Ros entsprungen (Vyrostla nám růžička), která si získala po celé Evropě oblibu v harmonizaci německého skladatele a varhaníka Michaela Praetoria (1571–1621) z roku 1609. Koncert uzavře český skladatel, který má v repertoáru PFS čestné místo po celou dobu jeho existence – Bohuslav Martinů (1890–1959). Tentokrát vybral Lukáš Vasilek půvabnou pastorelu Narození Páně pro sóla, sbor a orchestr z opery Hry o Marii.