Pražský filharmonický sbor na Pražském jaru

22.5.2017 / Kulturní servis / Marek Šulc

Letos se Pražský filharmonický sbor podílí na programu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro spoluúčinkováním v jednom z vrcholných děl Dmitrije Šostakoviče (1906–1875), v Symfonii č. 13 b moll „Babij jar“ pro basové sólo, mužský sbor a orchestr. Koncert se koná 22. 5. od 20.00 hodin ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou Petra Altrichtera, hraje Česká filharmonie, sólový part zpívá litevský basbarytonista Kostas Smoriginas.

První impuls k napsání Symfonie č. 13 poskytla Šostakovičovi poéma devětadvacetiletého básníka Jevgenije Jevtušenka (1932–2017), jednoho z předních kritiků stalinismu, který mj. protestoval proti nucené emigraci Solženicyna či proti vstupu vojsk varšavské smlouvy do Československa. Jevtušenko v poémě reagoval na masakr kyjevských Židů v roce 1941 v rokli Babij jar u Kyjeva. Šostakoviče Jevtušenkovy verše hluboce oslovily a začátkem roku 1962 básníka požádal o spolupráci na libretu. K původní poémě Babij jar přidal další čtyři části, Humor, V obchodě, Strachy a Kariéra, opět s libretem vycházejícím z Jevtušenkových veršů, přičemž větu Strachy napsal Jevtušenko přímo na skladatelovu objednávku. Vznikla rozsáhlá pětivětá vokální symfonie – geniální, nadčasové dílo. Z původního Jevtušenkova requiem za oběti v Babím jaru se v rukou Šostakoviče stalo svědectví o nejsoučasnější sovětské realitě.