Římské inspirace s FOK

30.3.2016 / Kulturní servis / Marek Šulc

Už od září FOK objevuje a představuje krásnou hudbu a v ní oslavuje především lidský hlas. Vždyť po José Curovi do Smetanovy síně vstoupili a budou vstupovat v 82. sezóně Dagmar Pecková, Simona Houda-Šaturová, Felix Rumpf, Štefan Margita či Veronika Džioeva. Právě ruská sopranistka, sólistka moskevského Velkého divadla, bude návštěvníkům Obecního domu 6. a 7. dubna spolu s šéfdirigentem Pietari Inkinenem průvodkyní programem nazvaným Římské inspirace.

Poctou hlavnímu městu Itálie a jeho krásám je především zařazení dvou skladeb Ottorina Respighiho, od jehož smrti letos uplyne 80 let. Římské fontány jsou hudebním obrazem nejslavnějších římských fontán ve čtyřech částech dne, symfonická báseň Římské pinie je procházkou po Římě, provoněnou vůní stromů, které k městu neodlučně patří. Hector Berlioz přijel do Itálie na základě získání tzv. Římské ceny, stipendia udělovaného pařížskou konzervatoří. K italské inspiraci se však vrátil mnohem později v opeře a následně předehrou Římský karneval, v níž využil ohnivý tanec saltarello, který v Římě tvořil typickou součást karnevalového období.

Z operního repertoáru věnovaného Římu vybral dramaturg koncertu i další program. Stranou tak nemohla zůstat opera Julius Ceasar Georga Friedricha Händela, Tosca Giacoma Pucciniho ani Norma Vincenza Belliniho. Tannhäuser Richarda Wagnera se odehrává na území germánské říše, Řím však v ději hraje významnou roli. Titulní hrdina prožívá duševní rozpor, a proto odchází s poutníky do Říma, aby si vyprosil rozhřešení.