Smetanova Litomyšl hudební i výtvarná

5.6.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc

Letošní 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl 2019 bude zahájen ve čtvrtek 13. června a trvat bude do neděle 7. července. Během 25 festivalových dní uvede 43 hlavních pořadů a několik desítek vystoupení doprovodných. K tomu se přidá Smetanova výtvarná Litomyšl, která se letos dočká svého 15. ročníku.

V období těšně před festivalem se do prodeje uvolňují poslední rezervy vstupenek pro sponzory a zvané hosty, a tak je možno s trochou štěstí sehnat lístky i na dříve vyprodané pořady. Některé mimořádné koncerty a představení však unikají pozornosti a vstupenek je na ně ještě dostatek. Především méně známé a uváděné operní tituly Hry o Marii Bohuslava Martinů, Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije D. Šostakoviče a Triptych Giacoma Pucciniho, ale i „velké“ koncerty Svatá Ludmila Antonína Dvořáka v provedení České filharmonie, Českého filharmonického sboru Brno, sólisty a dirigenta Jakuba Hrůši, nebo Faustovo prokletí Hectora Berlioze s Filharmonií Brno, Českým filharmonickým sborem Brno, dětským sborem Kantiléna, mezinárodním obsazením sólistů a dirigentem Dennisem Russellem Davisem. Bohatá je stále nabídka pořadů komorních: Sváteční matiné s Ambroš Ladies Orchestra, Goldbergovské variace v úpravě Dmitrije Sitkovetskeho, provedené trojicí špičkových hudebníků Jiřím Bártou, Jakubem Fišerem a Romanem Patočkou, pořad Z domoviny Ivana Klánského, Leoše Čepického a Michala Kaňky s reprezentativním výběrem komorních skladeb Bedřicha Smetany, varhanní koncert Ireny Chřibkové s Faustem Petra Ebena nebo Jazzová jízda v jízdárně, kde Trio Emila Viklického doplní fenomenální americký trumpetista Marcus Printup, mj. spoluhráč legendárního Wyntona Marsalise.

Návštěvníkům oper Zítra se bude… a Toufar v minulých ročnících festivalu je již jako autor dobře znám Aleš Březina. K napsání nové opery jej inspiroval fascinující příběh talentované židovské malířky Charlotte Salomon, která nepřežila koncentrační tábor v Osvětimi, ale budoucím generacím zanechala strhující dílo: dramatizovanou autobiografii ve více než sedmi stech obrazech s názvem Leben oder Theater? Na vzniku komorního muzikálu Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy se podílel mezinárodní tvůrčí tým a nastudoval jej kanadský soubor Theaturtle Toronto.

Smetanova Litomyšl se soustavně věnuje malým a mladým návštěvníkům a vychovává si tak příští posluchačskou základnu. Projekt MenART, jehož se stala Smetanova Litomyšl součástí, však umožňuje aktivně se podílet také na přípravě možných budoucích hvězd festivalu. V Litomyšli vyvrcholí první ročník programu a souhrnně se zde představí jeho výsledky. V sobotu 22. června v sérii tří koncertů nejprve vystoupí mladí interpreti, ve druhém autoři a ve třetím uslyšíme mentory – Kateřinu Kněžíkovou, Ivo Kahánka, Beatu Hlavenkovou, Terezii Kovalovou a Radku Fišarovou. Je příhodné, že souběžně s hudební Smetanovou Litomyšlí probíhá Smetanova výtvarná Litomyšl, a představit se tak zároveň mohou i účastníci výtvarné sekce programu. Svá díla od 13. června do 7. července vystaví v historickém objektu bývalé Augustovy tiskárny. Brownfieldový prostor dlouho nevyužívané budovy bude jistě inspirativní pro instalaci nejen prací stipendistů, ale i jejich mentorů Maxima Velčovského, Petra Nikla a Maxima Caise.