Sněhová královna v Baletu Národního divadla

2.3.2016 / Kulturní servis / Marek Šulc

Příběh o kruté královně, která očarovala chlapce Kaje pomocí jednoho malého střípku z kouzelného zrcadla a uvěznila ho ve svém světě, kde není místo pro lásku, asi není třeba představovat. Baletní verzi tohoto díla vytvořil slavný anglický choreograf Michael Corder pro Anglický národní balet na hudbu Sergeje Prokofjeva. Premiéry se uskuteční 3. a 4. března 2016 v budově Státní opery.

Na počátku baletu Sněhová královna Michaela Cordera byla hudba, a sice Prokofjevův méně známý balet Kamenný kvítek. Tato partitura, vytvořená v letech 1948–1953, byla jeho posledním jevištním dílem. Hudba má nesmírný novoromantický půvab, brilantní orchestraci a oplývá barevností. Pod tlakem umělecké cenzury v tehdejším Sovětském svazu se Prokofjev a jeho manželka rozhodli postavit balet na staré pohádce pocházející z oblasti Uralu. Scénář baletu, v němž se objevují postavy Danila, jeho nevěsty Kateřiny a Paní Měděné hory, sice nezavdával žádnou příčinu ke kritice, nicméně se nestal takovým baletním bestsellerem jako další dva slavné a divácky žádané Prokofjevovy balety, Romeo a Julie a Popelka. Samozřejmě v historii baletu existují slavné adaptace Kamenného kvítku, například inscenace vytvořená Jurijem Grigorovičem pro Kirovovo divadlo v roce 1957. V Národním divadle v Praze jsme se s jevištní podobou Prokofjevova Kamenného kvítku mohli setkat v choreografii a režii Jiřího Němečka (v letech 1960–1967, 1980–1987).