Světové premiéry na Pražském jaru

20.3.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc

Letošní Pražské jaro uvede ve světové premiéře tři díla soudobých českých skladatelů zkomponovaných na objednávku festivalu. „Světové premiéry byly vždy pevnou součástí Pražského jara. Láká nás objevovat nové talenty a pestrost současné hudby. Proto jsme s objednávkou oslovili trojici mladých autorů, v jejichž tvorbě se dnešní svět zrcadlí pokaždé jedinečným způsobem,“ uvádí ředitel festivalu Roman Bělor.

Pestré je i nástrojové obsazení, pro které autoři píší. Jako první bude uvedeno orchestrální dílo Hypnos z pera Šimona Vosečka. Na koncertu 19. května jej zahraje PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou mladého britského dirigenta Bena Glassberga, vítěze slavné soutěže v Besançonu. Skladba æther Jakuba Rataje vedle názvu poutá i použitými hudebními nástroji – na neotřelou kombinaci smyčcového kvarteta, klavíru, hoboje a těreminu se mohou těšit diváci 24. května. Novinka Jany Vöröšové nazvaná Atlas mraků zazní v podání saxofonového kvarteta Bohemia 26. května.

„Dramaturgickým ideálem řady koncertů soudobé hudby na Pražském jaru je vždy představit alespoň dva význačné zahraniční soubory, a vedle toho dát prostor českým interpretům, kteří se věnují tomuto žánru,“ říká Miroslav Pudlák, kurátor soudobé hudby na festivalu. „V tomto roce je takový zahraniční soubor pouze jeden, zato však ten nejprestižnější. Hlavní hvězdou koncertní řady soudobé hudby bude Ensemble intercontemporain – celosvětově jeden z nejvýznamnějších souborů ve svém oboru.“  Na Pražském jaru už byl v minulosti čtyřikrát, dvakrát dokonce se svým zakladatelem Pierrem Boulezem v roli dirigenta. „Obvykle zde prezentoval klasiku 2. poloviny 20. století, nebo osvědčené opusy. Tentokrát přináší horké novinky - novou skladbu Bruna Mantovaniho, kterou nedávno premiéroval, a nové dílo Miroslav Srnky vzniklé pro LA Philharmonic, které v Praze zazní v evropské premiéře,“ podtrhuje Pudlák.

Foto: Pražské jaro / Ensemble intercontemporain