Valkýra v přímém přenosu z MET

27.3.2019 / Kulturní servis / Marek Šulc

Monumentální tetralogie Prsten Nibelungův Richarda Wagnera se úspěšně vrátila na jeviště Metropolitní opery v New Yorku. Její druhá a patrně nejslavnější část Valkýra zamíří už v sobotu 30. března do třiadvaceti českých kin.  

V titulní roli se představí sopranistka Christine Goerke jako nebojácná bohyně Brünnhilda, kterou setkání s lidskými dvojčaty Siegmundem a Sieglindou, v podání Stuarta Skeltona a Evy-Maria Westbroek, přivede na cestu z Valhally k pozemským smrtelníkům. Hudební nastudování řídí Philippe Jordan. 

Richard Wagner komponoval Prsten Nibelungův v letech 1848 – 1874. Je autorem nejen hudby, ale i libreta všech čtyř oper, které ho tvoří - Rýnské zlato, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů. Celý cyklus je inspirován prvky z mnoha skandinávských a germánských pověstí a mýtů. Valkýra, která měla svou premiéru v červnu 1870 jako samostatná opera, vychází ze starého severského mýtu Sága o Volsunzích, kdy se dvojčata Sieglinde a Siegmund, která byla v dětství od sebe oddělena, znovu setkají a zamilují se do sebe. Jejich láska však rozčílí bohy, kteří si vyžádají smrt Siegmunda. Sieglinde je zachráněna valkýrou Brünnhildou. Valkýra je dodnes považována za nejpopulárnější ze všech čtyř částí. Snad nejvíce se v ní Wagner přiblížil své vlastní teorii souborného uměleckého díla, Gesamtkunstwerku. Vnitřní hloubka tohoto monumentálního celku a Wagnerův genius vytvářejí z Valkýry operu nadčasovou.  

Metropolitní opera v New Yorku se pro tuto sezónu rozhodla přinést na scénu celý Prsten Nibelungův. Režisér Robert Lepage ho inscenoval v Met v sezónách 2010 – 2011 a 2011 – 12. Všechna čtyři díla charakterizuje stejný rukopis – smysl pro tradiční vyprávění kombinované se současnými technologiemi. Tím přenáší Lepage Wagnerovu vizi do 21. století. Metropolitní opera v rámci cyklu vrací na program i operu Valkýra, která měla v tomto nastudování svou premiéru v roce 2011.  

Opera o třech dějstvích stojí na vizuálně silné scénografii Carla Filliona, o které se zmiňují snad všichni operní kritici: „Nejdůležitějším stavebním kamenem Valkýry je scénografie (Carl Fillion), která měla být technologickým zázrakem. Jeviště vyplňuje zařízení složené z 24 tyčových prvků, jako jsou obří klavírní klávesy, namontované na centrální ose, která jim umožňuje se zvedat, klesat a otáčet se, transformovat se díky projekcím jednou v les plných stříbřitých kmenů stromů (kde Siegmund prchá před svými pronásledovateli), podruhé ve skalnatý útes žilkovaný roztavenou lávou (kde se bůh Wotan a jeho žena Fricka dohadují o zákonech manželství),” píše Anne Midgette z  The Washington Post.  

Milovníky opery jistě ocení hvězdné obsazení. Stuart Skelton a Eva – Maria Westbroeck vystoupí jako Siegmund a Sieglinde, děti Valkýry Wotan, kterou zazpívá Greer Grimsley. V roli Valkýry Brünnhildy, nejoblíbenější dcery Wotan, se představí Christine Goerke.

Foto: Vincent Peters/ Met Opera