Cenu Antonína Dvořáka pro Richarda Nováka

5.9.2016 / Zprávy / Marek Šulc

Významné ocenění bude letos uděleno legendárnímu brněnskému opernímu pěvci Richardu Novákovi, který je měsíc před svými pětaosmdesátinami stále aktivním umělcem. Novákova celoživotní pěvecká dráha je spojena zejména s brněnskou operní scénou, jejíž zlatou éru výrazně spoluvytvářel. Mimořádné renomé si získal doma i za hranicemi například nahrávkami Janáčkovských děl s Charlesem Mackerrasem či Riccardem Chailym, premiéroval četná zásadní díla moderních českých autorů a je významným interpretem velkého oratorního repertoáru.

Cena Antonína Dvořáka je prestižním oceněním osobností, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v zahraničí i v České republice. „Jsem velmi rád, že letos budeme mít tu čest předat Cenu Antonína Dvořáka právě Richardu Novákovi. Jeho více než šedesátiletá kariéra zanechala v české hudební kultuře 20. a 21. století hlubokou nesmazatelnou stopu. Podobně jako u velkého Dvořáka se u Richarda Nováka snoubí obrovský talent, pracovitost a profesionalita s vysokým morálním kreditem a pevnými lidskými, mravními a etickými postoji," říká Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby. O udělení ocenění rozhodla Rada akademiků složená z předních osobností českého uměleckého života.

Richard Novák je absolventem brněnské konzervatoře (1955) a laureátem pěveckých soutěží v Toulouse (1961) a holandském Hertogenbosch (1962). Už v roce 1954 byl přijat jako sólista opery Státního divadla v Ostravě, odkud později přešel do angažmá brněnské Janáčkovy opery, kde se významně podílel na dnes dramaturgicky velmi ceněné éře brněnské opery. Z českých autorů nastudoval díla Bedřicha Smetany (kompletní operní dílo), Bohuslava Martinů (Veselohra na mostě, Hlas lesa, Dvakrát Alexandr a Julietta, ztvárnil Grigorise a Fotise v české premiéře Řeckých pašijí), Leoše Janáčka (Dikoj v Káti Kabanové, Kolenatý ve Věci Makropulos a především Revírník v Příhodách lišky Bystroušky). Role Revírníka se stala jeho profilovou vizitkou a v roce 2004 v ní na prknech Janáčkova divadla oslavil 50. výročí své umělecké činnosti. Ze světových autorů nastudoval díla G. Rossiniho, W. A. Mozarta, G. Verdiho, S. Prokofjeva a A. Berga. Hostoval v Teatro Colón v Buenos Aires (Kolenatý ve Věci Makropulos) nebo na Salzburger Festspiele (Z mrtvého domu pod taktovkou Claudia Abbada), v Paříži, Madridu a v Benátkách (Příhody lišky Bystroušky). Richard Novák byl ceněn u mnoha soudobých autorů, kteří psali mnohé skladby přímo pro něj. Na mistrovské úrovni se věnuje interpretaci písňových cyklů a dodnes je častým interpretem velkých oratorních děl, o čemž svědčí dlouholetá spolupráce s Českou filharmonií a Václavem Neumannem. Známá je především jeho interpretace Verdiho Requiem a Janáčkovy Glagolské mše, kterou nahrál pod taktovkou Ch. Mackerrase pro firmu Supraphon a pro firmu DECCA za řízení R. Chailyho. V roce 2001 získal cenu Thálie za celoživotní mistrovství. Před pěti lety oslavil svoje osmdesátiny na scéně oslňujícím výkonem v Dvořákově oratoriu Svatá Ludmila.