Festival Opera 2015

27.1.2015 / Zprávy / Martina Klausová

Od roku 1993 se každé dva roky v Praze odehrává opulentní operní svátek – přehlídka toho nejlepšího, co v průběhu posledních dvou let připravily operní soubory z celé republiky. 12. ročník festivalu začal 22. ledna premiérou Boitova Mefistofela ve Státní opeře a od těch předchozích se trochu liší: poprvé k nám přijíždějí i slovenská divadla! V Praze tak jsou v průběhu ledna a února k vidění všechny operní soubory z bývalého Československa. Slovenská divadla přijíždějí s velmi atraktivními inscenacemi: Slovenské národné divadlo vybralo Bohému jednoho z nejpozoruhodnějších režisérů současnosti Petera Konwitschného, z Bánské Bystrice přijel Čajkovského Evžen Oněgin – v dobrém slova smyslu tradicionalistická inscenace ruského týmu a z Košic přivezou Dialogy karmelitek Francise Poulenca – jedno z vrcholných děl 2. poloviny 20. století. Příjemná konkurence pro české a moravské soubory, které krom klasiky (Pucciniho Tosca či Mascagniho Sedláka kavalíra) uHuhUpřipravily i některé méně známé tituly – v Olomouci si jako první troufli uvést na jevišti dílo Viktora Ullmanna Pád Antikrista – podobenství o tyranech, kteří chtějí spoutat lidskou svobodnou vůli, ale jsou proti ní krátcí. Z českého repertoáru jsou v programu málo hraní čeští autoři Fibich a Foerster, strhující Janáčkova Její pastorkyňa, humorem nabité Výlety páně Broučkovy a jazzem a revue inspirovaná první opera Bohuslava Martinů Voják a tanečnice. Foersterovo symbolické drama Eva, emotivní příběh ženy, která si jde odvážně za svým štěstím, neohlížejíc se na předsudky, bylo v Praze naposled k vidění před třiceti lety!

Většina představení se hraje v tradičních operních domech – v Národním a Stavovském divadle a ve Státní opeře, ale festival expandujete i na scény, kde bychom asi operu nečekali: do La Fabriky, Divadla Komedie, Českého muzea hudby či Divadla Hybernia. V La Fabrice se tak odehrálo představení Martina Středy - monodrama z jáchymovské věznice, intenzivní osobní zpověď politického mukla, dílo Andrewa Yin Svobody, Kanaďana s českými kořeny, a Výzkumné centrum hudebního / operního divadla tu sehraje svou verzi Smetanovy Hubičky. V dalších prostorách se představí mladší a střední generace českých skladatelů, jejichž divadelní projekty Ponava či Alice in bed jsou důkazem, že operní divadlo není něco ukotveného v minulosti, ale že může promlouvat současným hudebním a divadelním jazykem o věcech, které se nás i dnes bytostně dotýkají. V Ponavě tak nejde jen o říčku, která zmizela pod městem, ale o vše, co se snažíme zakrýt, zapomenout. A novodobá Alenka řeší vnitřní svár: jak nepodlehnout snadnému úspěchu a honbě za penězi, jak si udržet tvůrčí energii, dětsky opravdový pohled na svět. A čeká nás i jeden ryze současný návrat k baroku: Hanzlíkovy opery Svět podle Plinia, Strašná travestie o těhotném starostovi a Endymio.

Během letošního festivalu hudebního divadla Opera 2015 si na své přijde jak ten, kdo má chuť si připomenout klasiku, tak i ten, kdo má chuť objevovat nové. 

Eva
PonavaBohema