Novodobá premiéra 2. symfonie Antonína Dvořáka

27.10.2016 / Zprávy / Martina Klausová

Jedním z vrcholů letošní koncertní sezony orchestru Musica Florea bude uvedení 2. symfonie Antonína Dvořáka v romantické původnosti na dobové nástroje. Musica Florea pokračuje v objevování původního zvuku a působivosti romantické hudby Antonína Dvořáka. Tak jako v případě baroka a klasicismu, i zde je na prvním místě autenticita a prožitek. Koncert se odehraje 3. listopadu od 19:30 hodin v kostele sv. Šimona a Judy. Bude z něj pořízena rovněž nahrávka na chystané CD.

Musica Florea v posledních letech nastudovala 7., 8. a minulý rok 1. symfonii Antonína Dvořáka. Ze všech koncertů jsou nahrána CD a ambicí orchestru je postupně pořídit dvořákovský komplet všech symfonií. Ve svém přístupu se drží stálé zásady poučené interpretace – orchestr hraje na dobové nástroje nebo jejich kopie a využívá interpretační prostředky, které ve své době byly běžnou součástí hudební produkce, ale v průběhu 20. století se od nich upustilo. Musica Florea nabízí možnost, jak Antonína Dvořáka oživit a doslova mu vrátit původní romantický zvuk.

Čím více se zabýváte původní hudební romantickou interpretací, zjišťujete, že byla bohatší a pestřejší. Její typické výrazové prostředky byly postupně vyloučeny a to mj. proto, že je skladatelé nenapsali do not. Víme však, že Antonín Dvořák jako dirigent rád měnil tempa, aniž by tyto změny zapsal do partitury. A nebylo to proto, že by nedokázal udržet totéž tempo. Naopak! Jak je patrné i z pozdně romantických nahrávek, lidskému citu či rozličným emocím se podřizovala rytmická, intonační, tempová složka hudební skladby,“ vysvětluje živě umělecký šéf souboru a dirigent Marek Štryncl.

Počítalo se s interpretační kreativitou, která se nebála sáhnout po takřka nehudebních zvucích, jakými je například vášnivě vrnivý zvuk ve své době tepaných žesťových nástrojů, malebné ozdobné propojování melodických postupů, které nenechávalo lidské srdce chladným, a které by se dnes dalo považovat za antitezi chladného „computerového“ amuzikálního projevu, či oblíbené užívání tremola, nejednotného „smykování“, které lépe posílilo ideu emočně „širokých“ a dlouhotrvajících romantických melodií a gradací. Je objevné „vracet“ romantické hudební interpretaci její původní romantický charakter. A o tom bude novodobá premiéra 2. symfonie A. Dvořáka v romantické původnosti na dobové nástroje,“ zve Marek Štryncl posluchače na nejnovější koncert.