Petr Zuska se loučí

14.6.2017 / Zprávy / Martina Klausová
Tanečník, choreograf i režisér Petr Zuska (48) má za sebou úspěšnou kariéru na tuzemských i světových jevištích. V posledních letech působí jako choreograf, vytvořil přes pět desítek inscenací. Od roku 2002 je uměleckým šéfem Baletu Národního divadla (ND), přičemž současná sezona je pro něj v této pozici poslední. Zuska se s českou první scénou rozloučí 15. června premiérou inscenace Sólo pro nás dva, v níž vystoupí i jeho nástupce Filip Barankiewicz.

Během uplynulých 15 sezon se Petr Zuska věnoval vedení baletu, choreografii i pedagogické práci. Pro Národní divadlo vytvořil šest celovečerních baletů i řadu dalších kratších jednoaktových děl. Vedle klasických představení se věnoval i modernímu tanci či projektům, které klasický balet s modernou spojují. V prvních měsících své funkce kritici poukazovali na jeho netradiční cestu k taneční profesi, viděli jej jako "nebaleťáka", který neprošel taneční konzervatoří, nicméně následující léta potvrdila, že Petr Zuska je muž na svém místě.

S aktivní kariérou tanečníka se Zuska rozloučil v roce 2014, kdy jej diváci mohli spatřit v baletu Anna Karenina. Tanec však na hřebík úplně nepověsil a při výjimečných příležitostech se na scénu vrací. V roce 2016 například s Terezou Podařilovou představil na galapředstavení ve Finsku svoji choreografii Route 50, v USA a v Praze pak vystoupil s newyorskou jazzovou zpěvačkou, skladatelkou a tanečnicí Jen Shyuovou. Tématem díla bylo hledání vlastního srdce.

Zuska vytvořil rozličné choreografie pro řadu tuzemských i zahraničních souborů. Kromě Národních divadel v Praze a v Brně mezi ně patří Laterna magika či Pražský komorní balet, dále pak baletní soubory v Hamburku, Augsburgu, Mnichově, Perthu a Bostonu, Mariinské divadlo v Petrohradu, Semperova opera v Drážďanech, Lotyšská národní opera v Rize, Královský dánský balet, Finský národní balet nebo monacký soubor Les Ballets de Monte-Carlo.

Jako interpret a choreograf obdržel Petr Zuska řadu cen. Dvakrát, v letech 1993 a 1997, získal Cenu Thálie; poprvé za ztvárnění Normana Batese v baletu Psycho, podruhé jako Don José v Carmen. Zuska získal také německou Prix Dom Perignon či domácí cenu pro nejlepší choreografii roku.