Smetanova Litomyšl představila program

27.2.2015 / Zprávy / Marek Šulc

Světovou premiéru bude mít na festivalu Smetanova Litomyšl kantáta Jaroslava Krčka Krédo Mistra Jana, která bude provedena u příležitosti 600. výročí Husovy mučednické smrti. Na objednávku festivalu, který se uskuteční mezi 11. červnem a 5. červencem, je připravena Sinfonia Fišeriana, hudebně-obrazová báseň z motivů filmové a televizní hudby Luboše Fišera. Festival nabízí rekordních 37 programů a očekává také rekordní návštěvnost 30.000 lidí. 

Program festivalu připomene i další jubilea, nejen husovské a nedožité Fišerovy osmdesátiny. Na programu je sedm oper, některé v předpremiéře, další záhy po premiéře. "Akcent klademe na představitele mladší generace, vystoupí špička interpretační, dirigentská i interpretační," uvedl dramaturg Vojtěch Stříteský.

Zahajovací koncert bude 11. června patřit České filharmonii a uvedení symfonického obrazu Bedřicha Smetany Macbeth a čarodějnice v málo hrané instrumentaci Jarmila Burghausera, Dvořákovu klavírnímu koncertu v provedení Jana Bartoše a Symfonii č. 4 Bohuslava Martinů. Byla napsaná v posledních dnech druhé světové války, připomínáme tak výročí konce války i 125. výročí od narození Martinů, uvedl Stříteský.

Fišeriana je na programu ve společném večeru s hudbou Ennia Morriconeho. K hudbě se budou promítat ukázky z filmů, k nimž oba skladatelé hudební doprovod složili. Pořadatelé upozorňují na českou premiéru vokální symfonie o sedmi zastaveních křížové cesty zkomponované na hudbu k filmu Umučení Krista. Oratorium podle ní složil John Debney, který je sám přijede, teprve podruhé, provést. Bude dirigovat brněnskou filharmonii, zazní ale i málo známé etnické dechové nástroje. 

Kromě zámeckého nádvoří, kde stojí hlavní festivalové pódium, také letos bude hudba znít v případě varhanního koncertu v kostele nebo na zámku Nové hrady. V české premiéře tam bude uvedena jednoaktová opera-balet Jeana-Phillipa Rameaua Pygmalion z roku 1748. Režisérka Magdalena Švecová slibuje site specific provedení ve spolupráci s choreografkou Andreou Miltnerovou, která se věnuje tradiční i současné interpretaci barokních tanců, a tanečníků s různými výrazovými prostředky včetně mimů a nového cirkusu.