Angelika, Fantomas a Četník ze Saint-Tropez....
Hudba stříbrného plátna
Na slavné francouzské filmy 20. století se zaměřil Nikola Bojčev v dalším díle svého pořadu Hudba stříbného plátna.
Autorem hudby k filmům
Angelika, markýza andělů a Fantomas je hudební skladatel Michel Magne. Po
studiích na konzervatoři v Caen a v Paříži si Magne s přáteli
založil vlastní hudební skupinu, která se soustředila na experimenty s
elektronickou hudbou, Magne sám se věnoval studiu akustiky.
Svou první filmovou hudbu složil jako
pětadvacetiletý složil, a sice k dnes zapomenutému dramatu Živá bolest
z roku 1955. K práci pro film se pak vrátil znovu až po několika, kdy
počátkem 60. let složil hudbu k několika dnes již zapomenutým filmům. Výrazněji
se prosadil až s nabídkou Henriho Verneuila, kdy napsal part k filmu Opice
v zimě (1962). Zásadní pak byla práce pro Rogera Vadima a jeho film Láska
na polštáři. Pak už se nabídky začaly jen hrnout. Magneho oslovovali slovutní
režiséři jako Edouard Molinaro, Costa-Gavras, Georges Lautner nebo
Christian-Jaque. Pracoval znovu i v zahraničí a americký film Gigoot (1962) pro
něj znamenal nominaci na Oscara za hudbu.
Stěžejním datem v Magneho životní i profesní
dráze byl rok 1964. Nabídky od Andrého Hunebella a Bernarda Borderie vybičovaly
skladatele k životnímu výkonu a zkomponoval hudbu pro celou sérii Angeliky
(1964-1968) a tři pokračování dobrodružných komedií o Fantomasovi (1964-1967).
Autorem hudby k filmu Četník ze
Saint-Tropez je Raymond Lefèvre. Lefèvre po studiích na konzervatoři hrál na
klavír v různých orchestrech. V roce 1956 začal pracovat pro gramofonovou
společnost Barclay, kde působil jako aranžér, dirigent i skladatel.
Spolupracoval s řadou slavných osobností populární hudby, podílel se na vzniku
gramofonových nahrávek zpěváků jako byli Dalida, Claude François nebo Richard
Anthony. Pro nahrávání písní populární hudby sestavil Raymond Lefèvre vlastní
orchestr, s nímž produkoval i četné vlastní instrumentální skladby, často
pracoval také pro televizi.
S filmem se Lefèvre dostal do styku poprvé již
v roce 1957, kdy napsal hudbu ke kriminální komedii Zločin v krajkách
(1957). Následovala práce pro několik dalších filmů, stěžejní byl ale rok 1964,
kdy Lefèvra oslovil režisér Jean Girault. Bezmála dvacet let pak Lefèvre
skládal hudbu výhradně pro Giraultovy filmy, které ovšem dosáhly značného úspěchu
i v zahraničí a s Lefèvrovým uměním se tak mohli setkat diváci po celém světě.
Jejich první spoluprací byl film Četník ze Saint-Tropez, Lefèvre se sice původně zdráhal vyhovět
Giraultovu požadavku, aby zkomponoval hudební motiv pro každý Funèsův gag, nakonec
se ale úkolu zhostil výborně a zvláště píseň Douliou douliou Saint-Tropez je
mezinárodně proslulá dodnes.
Lefèvre pak napsal hudbu k dalším Giraultovým
filmům (bylo jich celkem patnáct) a podílel se na všech dalších dílech četnické
série.