Howard Shore a hobití sága

Hudba stříbrného plátna

Hobit Frodo Pytlík je hlavním hrdinou románů Johna Ronalda Reuela Tolkiena, které Tolkien napsal s přestávkami v letech 1937–1949, a také zároveň filmové ságy, kterou podle těchto knih natočil v půvabném prostředí Nového Zélandu režisér Peter Jackson. 

Frodo se ve své vlastní domovině zvané Středozemě dostal do samotného centra bitvy mytických proporcí. Musí během svého putování prokázat, že moc přátelství a individuální odvahy dokáže úspěšně čelit i těm nejničivějším silám temnoty. Frodova dobrodružství odstartuje dar jeho příbuzného Bilba. Od něj získá magický prsten, který Froda postaví do soboje se silami zla reprezentovanými krutovládcem Sauronem. Ten touží za každou cenu získat prsten, protože je pro něj zdrojem neomezené moci, jedině s jeho pomocí se mu může podařit zotročit lid Středozemě a stát se jeho neomezeným pánem. Ve snaze čelit Sauronovým temným plánům, se musí Frodo spojit se několika dalšími bytostmi. Vytvoří s nimi takzvané Společenstvo složené z jeho přátel, čaroděje, elfa, trpaslíka a dalších pomocníků, se kterými se vydá na cestu na jejímž konci doufají, že se jim podaří prsten jednou provždy zničit. Jejich cesta však prokáže, že nejenom magické prsteny, ale také sounáležitost všech živých bytostí mohou dokázat netušené věci. Musí však čelit nejen nebezpečím, která na ně číhají na územích ovládaných Sauronem, ale i rozkladné moci samotného prstenu.

Autorem hudby k trojici filmů, které dle této předlohy vznikly, je Howard Shore.
Howard Leslie Shore se narodil 18. října roku 1946 v Torontu, odkud po studiu na střední škole odjel studovat hudbu do Bostonu. V letech 1969 - 1972 hrál na altový saxofon ve skupině Lighthouse, která kombinovala rock, jazz i klasickou hudbu. V sedmdesátých letech měl na starosti režii hudby v několika televizních pořadech.
Je znám jako dvorní skladatel filmového režiséra Davida Cronenberga, pro nějž napsal hudbu k téměř všem jeho filmům, a u kterého si odbyl i svůj debut. Tím byl roku 1979 film THE BROOD. Později často spolupracoval s Davidem Fincherem nebo Martinem Scorsesem. Velikým úspěchem v jeho kariéře byly soundtracky k trilogii PÁNA PRSTENŮ. Za hudbu ke Společenství prstenu získal cenu Grammy, Oscara a nominaci na Zlatý glób. Dvě věže mu vynesly "pouze" Grammy, nicméně film utrpěl novým a velice nepopulárním pravidlem Akademie, jež z boje vyřazovalo soundtracky k filmovým pokračováním, obsahující prvky z předchozích částí. Po kompletním fiasku bylo pravidlo opět zrušeno, takže si Shore spravil chuť závěrečným Návratem krále, za který inkasoval hned dva Oscary (toho za nejlepší píseň sdílel s Fran Walsh a Annie Lennox), dvě ceny Grammy a dva Zlaté glóby. Oceňovaná byla rovněž jeho práce na filmech LETEC (2004), SKRYTÁ IDENTITA (2006) či VÝCHODNÍ PŘÍSLIBY (2007).
Po úspěchu PÁNA PRSTENŮ komponoval hudbu pro další Jacksonův film, jímž byl KING KONG (2005). Ačkoliv měl již velkou porci práce hotovou, byl od filmu odvolán a nahrazen Jamesem Newtonem Howardem. Důvodem údajně byly neshody se štábem, který si hudbu představoval jinak.

Howardu Shorovi a jeho hudbě k filmům o Frodo Pytlíkovi se bude věnovat v dalším pořadu Hudba stříbrného plátna Nikola Bojčev neděli 22. února. Premiéra je připravena na 13:00, repzízy na 19:00 a 22:00.

Podcast