Angelika, Fantomas a Četník ze Saint-Tropez....

6.3.2015 / Hudba stříbrného plátna / Martina Klausová

Na slavné francouzské filmy 20. století se zaměřil Nikola Bojčev v dalším díle svého pořadu Hudba stříbného plátna

Autorem hudby k filmům Angelika, markýza andělů a Fantomas je hudební skladatel Michel Magne. Po studiích na konzervatoři v Caen a v Paříži si Magne s přáteli založil vlastní hudební skupinu, která se soustředila na experimenty s elektronickou hudbou, Magne sám se věnoval studiu akustiky.
Svou první filmovou hudbu složil jako pětadvacetiletý složil, a sice k dnes zapomenutému dramatu Živá bolest z roku 1955. K práci pro film se pak vrátil znovu až po několika, kdy počátkem 60. let složil hudbu k několika dnes již zapomenutým filmům. Výrazněji se prosadil až s nabídkou Henriho Verneuila, kdy napsal part k filmu Opice v zimě (1962). Zásadní pak byla práce pro Rogera Vadima a jeho film Láska na polštáři. Pak už se nabídky začaly jen hrnout. Magneho oslovovali slovutní režiséři jako Edouard Molinaro, Costa-Gavras, Georges Lautner nebo Christian-Jaque. Pracoval znovu i v zahraničí a americký film Gigoot (1962) pro něj znamenal nominaci na Oscara za hudbu.
Stěžejním datem v Magneho životní i profesní dráze byl rok 1964. Nabídky od Andrého Hunebella a Bernarda Borderie vybičovaly skladatele k životnímu výkonu a zkomponoval hudbu pro celou sérii Angeliky (1964-1968) a tři pokračování dobrodružných komedií o Fantomasovi (1964-1967).

Autorem hudby k filmu Četník ze Saint-Tropez je Raymond Lefèvre. Lefèvre po studiích na konzervatoři hrál na klavír v různých orchestrech. V roce 1956 začal pracovat pro gramofonovou společnost Barclay, kde působil jako aranžér, dirigent i skladatel. Spolupracoval s řadou slavných osobností populární hudby, podílel se na vzniku gramofonových nahrávek zpěváků jako byli Dalida, Claude François nebo Richard Anthony. Pro nahrávání písní populární hudby sestavil Raymond Lefèvre vlastní orchestr, s nímž produkoval i četné vlastní instrumentální skladby, často pracoval také pro televizi.
S filmem se Lefèvre dostal do styku poprvé již v roce 1957, kdy napsal hudbu ke kriminální komedii Zločin v krajkách (1957). Následovala práce pro několik dalších filmů, stěžejní byl ale rok 1964, kdy Lefèvra oslovil režisér Jean Girault. Bezmála dvacet let pak Lefèvre skládal hudbu výhradně pro Giraultovy filmy, které ovšem dosáhly značného úspěchu i v zahraničí a s Lefèvrovým uměním se tak mohli setkat diváci po celém světě. Jejich první spoluprací byl film Četník ze Saint-Tropez,  Lefèvre se sice původně zdráhal vyhovět Giraultovu požadavku, aby zkomponoval hudební motiv pro každý Funèsův gag, nakonec se ale úkolu zhostil výborně a zvláště píseň Douliou douliou Saint-Tropez je mezinárodně proslulá dodnes.
Lefèvre pak napsal hudbu k dalším Giraultovým filmům (bylo jich celkem patnáct) a podílel se na všech dalších dílech četnické série.

Premiéra pořadu je připravena na neděli 8. března ve 13:00, reprízy uslyšíte tentýž den v 19:00 a ve 20:00.