Neproměněné šance Jerryho Goldsmitha

14.2.2017 / Hudba stříbrného plátna / Martina Klausová
Americký hudební skladatel Jerrald King Goldsmith se narodil 10. února roku 1929 v Los Angeles. Jeho matka Tessa byla umělkyně, otec Morris stavební inženýr. Na piano hrál od svých šesti letech, ve třinácti ho studoval s polským koncertním pianistou Jakobem Gimpelem. O další tři roky později začal studovat hudební teorii, kompozici a kontrapunkt, učitelem mu byl italský skladatel Mario Castelnuovo-Tedesco, z jehož dílny vzešel nejeden hudební velikán. V téže době v kině viděl film Spellbound (1945) a jeho soundtrack (autorem byl Miklós Rózsa) de facto odstartoval jeho budoucí hudební kariéru. S Rózsou se seznámil na Jihokalifornské univerzitě, posléze však skončil na Los Angeles City College, kde se věnoval práci s dirigováním a pianem, na starosti měl i zpěváky.

V padesátých letech Goldsmith pracoval pro síť CBS, kde psal hudbu k různým rádiovým i televizním produkcím. U filmu debutoval roku 1957 hudbou k westernu BLACK PATCH. Do povědomí začal vstupovat roku 1962, kdy ohudebnil snímek LONELY ARE THE BRAVE. Skladatel Alfred Newman byl natolik nadšen z jeho práce k televiznímu seriálu THRILLER (1960 - 1962), že Goldsmithe doporučil studiu Universal Studios, aniž by se s ním osobně setkal. Krátce nato si Goldsmith vydobyl první Oscarovou nominaci silně atonickým soundtrackem k FREUDOVI. Další Oscarové nominace obdržel za filmy A PATCH OF BLUE(1965) a THE SAND PEBBLES (1966). Roku 1968 vzniklo jedno z jeho nejzásadnějších děl, když stvořil kontroverzní avantgardní soundtrack k PLANETĚ OPIC. Použil na něm celou řádku nezavedených technik a odnesl si další nominaci na Oscara, jeho dílo se navíc umístilo mezi dvaceti pěti nejlepšími americkými filmovými soundtracky dle Amerického Filmového institutu (AFI).

Už od svých začátků Goldsmith fandil různým inovacím, s oblibou používal nezvyklé nástroje a echoplex. Nejinak tomu bylo i u GENERÁLA PATTONA (1970), jehož pompézní soundtrack mu vynesl pátou Oscarovou nominaci, nicméně prvního (a zároveň posledního) Oscara se dočkal až roku 1977, kdy si sošku odnesl za hudbu k hororu PŘICHÁZÍ SATAN! (1976). 

Těm neproměněným nominacích se bude věnovat Nikola Bojčev v dalším díle pořadu Hudba stříbrného plátna. Premiéra pořadu je připravena na středu 15. února 2017 v 19:00. Reprízy si poslechněte v neděli 19.2. v 11:00 a v pondělí 20.2. ve 22:00.