Piotr Beczala exkluzivně na Classic Praha

Hudba v miléniu

Hostem tohoto týdne je slavný polský tenorista Piotr Beczala. Společně s ním přišel do studia i velmi úspěšný polský dirigent Lukasz Borowicz. 

Piotr Beczała patří k nejvyhledávanějším lyrickým tenoristům současné hudební scény. Sezonu 2016/2017 zahájí Edgardem (Lucia di Lammermoor) v Lyrické opeře v Chicagu a poté se vrátí do Metropolitní opery a Berlínské státní opery jako Rodolfo (Bohéma). Další vrcholy sezony zahrnují titulní roli ve Wertherovi v Gran Teatre del Liceu v Barceloně, Riccarda (Maškarní ples) ve Vídeňské státní opeře a Prince Su-Čonga (Země úsměvů) v Curychu. V milánské La Scale debutoval v lednu 2006 jako Vévoda (Rigoletto) a s toutéž rolí debutoval také v newyorské Metropolitní opeře 19. 12. 2006. Od té doby je pravidelných hostem Met, kde dosud zpíval po boku Anny Netrebko Lenského, Vaudémonta a rytíře Des Grieux v nových inscenacích Evžena Oněgina, Jolanty a Manon, Prince v Rusalce, Edgarda v Lucii di Lammermoor, Rodolfa (Bohéma), Riccarda (Maškarní ples) a titulní role v Romeovi a Julii a Faustovi. K operním scénám, na nichž je Piotr Beczała častým hostem, patří vedle La Scaly a Met Vídeňská státní opera, San Francisco Opera, Lyrická opera Chicago, Opéra Bastille v Paříži, Bavorská státní opera v Mnichově, Opernhaus Curych, Gran Teatre del Liceu v Barceloně, Covent Garden v Londýně, drážďanská Semperova opera, Théâtre de la Monnaie v Bruselu, Hamburská státní opera, Německá opera a Státní opera v Berlíně, Grand Théâtre de Genève, Teatro Real v Madridu, Teatr Wielki ve Varšavě, petrohradské Mariinské divadlo a řada dalších scén, a také festival v Salcburku. Vedle operních rolí je pěvec častým interpretem mnoha velkých vokálně orchestrálních děl, v nichž účinkuje s významnými orchestry a dirigenty.

Lukasz Borowicz se narodil v roce 1977 ve Varšavě, kde absolvoval Hudební akademii Fryderyka Chopina pod vedením Bogusława Madeje a Antoni Wita. Jako asistent dirigenta pracoval s Ivánem Fischerem a Budapešťským festivalovým orchestrem (2000/2001), Antoni Witem a Varšavskou filharmonií (2002–2005) a s Kazimierzem Kordem ve Velkém divadle (Polské národní opeře) ve Varšavě (2005/2006). V roce 2006 se stal hlavním hostujícím dirigentem Poznaňské filharmonie.V letech 2007-2015 byl uměleckým ředitelem Polského rozhlasového orchestru. Pohostinsky dirigoval Royal Philharmonic Orchestra v Londýně, BBC Scottish Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, rozhlasové orchestry v Hannoveru a Lipsku, orchestr opery v Marseille, orchestr I Pomeriggi Musicali v Miláně, Ruský národní filharmonický orchestr, Slovenský rozhlasový orchestr, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (mimo jiné i turné 2013 v Japonsku), většinu polských orchestrů ad. Hostoval rovněž na mnoha festivalech včetně Rossiniho festivalu v Pesaru a Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu. Jako operní dirigent debutoval v Polské národní opeře ve Varšavě v Donu Giovannim. V dalších jeho operních projektech figurují Orfeus a Eurydika (opět Polská národní opera), Don Giovanni, Evžen Oněgin a Halka (Krakovská opera), Kouzelná flétna, Rusalka, Modrovousův hrad a Dido a Aeneas (Velké divadlo v Łódźi), Moniuszkova Halka (Šlesvicko-holštýnský festival) a Szymanowského Král Roger (Bilbao, Palacio Euskalduna, v titulní roli Mariusz Kwiecień). S Polským rozhlasovým symfonickým orchestrem se intenzívně věnuje znovuobjevování zapomenutých děl, jako jsou například opery Flis (Plavec)Stanisława Moniuszka či L’hirondelle inattendue Simona Lakse (světová CD nahrávka pro EDA Records). Na labelu Polského rozhlasu byly vydány kompaktní disky s operami Luigiho Cherubiniho (Lodoïska), Romana Statkowského (Maria), Louise Spohra (Duch hor) a Grażyny Bacewiczové (Dobrodružství krále Artura). Na řadě nahrávek spolupracoval s významnými pěvci (Ewa Podleś, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień či Samuel Ramey). K nejnovějším patří CD Piotra Beczały Heart’s Delight – The Songs of Richard Tauber, na němž pěvce doprovodila londýnská Královská filharmonie (Deutsche Grammophon, květen 2013). S Konzerthausorchester Berlin rovněž pracuje na projektu nahrávky kompletní symfonické tvorby britsko-polského skladatele sira Andrzeje Panufnika, který má být dokončen v roce 2014. Několik Borowiczových nahrávek získalo ocenění jako Diapason d‘Or (2010), polskou Fryderykovu cenu (2007 a 2010), nominaci na Midem Classical Award (2008) či Cenu německých kritiků (2009). V srpnu 2010 byla nahrávka s Panufnikovými skladbami pro německý label cpozvolena jako nahrávka měsíce časopisu BBC Music Magazine. V sezoně 2015/16 se vrátil k Philharmonie Zuidnederland, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz a Istanbulskému státnímu symfonickému orchestru, debutoval s RIAS Kammerchor a Akademie für Alte Musik Berlin, Los Angeles Philharmonic, Trondheim Symphony, Guangzhou Symphony, Čínskou filharmonií a NWD Philharmonie. Sezona 2016/17 zahrnuje koncerty s Queensland Symphony, Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy, Luxembourg Philharmonic Orchestra ad.

Premiéra pořadu je v úterý 7. března v 19:00, reprízy si poslechněte v pátek 10. března ve 22:00 a v sobotu 11. března v 11:00.


Beczala

Podcast