Musorgského Obrázky z výstavy
Koncert bez smokingu Best of Classic Praha
V pondělí 7. prosince v rámci Koncertu bez smokingu Best of Classic Praha zazní Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského.
Obrázky z výstavy komponoval Musorgskij v roce 1874 jako suitu pro klavír. Bezprostředním podnětem mu byla návštěva výstavy, o jejíž uspořádání se postaral V. V. Stasov, když náhle ve svých 39 letech zemřel nadaný ruský architekt a výtvarník Viktor Alexandrovič Hartman.
Musorgskij,
kterého s Hartmanem úzce spojovaly přátelské vztahy, napsal po Hartmanově smrti
nekrolog. Když pak v létě roku 1874 navštívil výstavu, prezentující veřejnosti
na čtyři stovky Hartmanových kreseb, ilustrací, architektonických a kostýmních
návrhů, vytvořil skladatel deset vpravdě geniálních miniatur.
Jednotlivé
hudební obrazy jsou spojeny motivem Promenády, jenž znázorňuje autora,
procházejícího expozicí. Obrázky přinášejí pestré náměty: Skřítek (Gnomus) je
hrbatý trpaslík, který zakopává o vlastní pokřivené nožičky; Starý hrad - to je
monumentální stavba, před níž zpívá milované dámě rozechvělý trubadúr; poté se
děti rozverně "bijí" v zámecké zahradě. Bydlo popisuje mohutný
žebřiňák, velkou polskou káru, taženou volským spřežením. Původní Hartmanovou
kostýmovou skicou k baletu Trilby je inspirován Tanec kuřátek, klubajících se
ze skořápek. Obsahově nejzávažnější a výrazově neobyčejně přesvědčivá je další
část. Samuel Goldenberg je představen důstojnou melodií jako bohatý, ale
nenávistně se vztekající Žid, který napadá bídného, nešikovně poskakujícího a
dotěrně se lísajícího chudáka Schmuyleho. Trh v Limoges uvádí na scénu
neohrabané, navzájem se hádající prodavačky, jež nabízejí své zboží. Další část
- Katakomby (s podtitulem S mrtvými řečí mrtvých) - inspiroval obrázek, na němž
Hartman nakreslil sebe, jak se svítilnou v ruce prochází nevlídným prostředím
pařížských katakomb. Vysloveně fantaskní atmosféru navozuje další část suity:
je to démonické scherzo, zobrazující groteskně vyhlížející příbytek pohádkové
bytosti, legendární Baby Jagy. Suitu uzavírá monumentální hudba Velké brány
kijevské, vzniklá podle Hartmanova architektonického projektu: brána střeží
posvátné sídlo ruských carů, jímž prochází pestrobarevný korunovační
průvod.
Původní klavírní verzi suity skvěle instrumentoval francouzský skladatel Maurice Ravel a v této zvukově jedinečné, nenapodobitelné podobě zaznívá Musorgského cyklus do současnosti.
Hrát budou Newyorští filharmonikové, řídí Zubin Mehta.