Smetanova Má vlast
Koncert bez smokingu Best of Classic Praha
V pondělí 9. listopadu zazní na Classic Praha v rámci Koncertu bez smokingu Best of Classic Praha cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. První souborné provedení tohoto ikonického díla české hudební literatury zaznělo 5. 11. 1882.
A toto je citace z rukopisu samotného Bedřicha Smetany:
I.
Vyšehrad.
Harfy věštcův začnou; zpěv věštcův o dějech na Vyšehradě, o slávě, lesku, turnajích, bojích, až konečně úpadku a zříceninách. Skladba končí v elegickém tónu.
II.
Vltava.
Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od
prvních obou praménků, chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do
jednoho proudu; pak tok Vltavy v hájích a po lučinách, krajinami, kde
zrovna se slaví veselé hody; při noční záři lůny rej rusálek; na blízkých
skálách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny, Vltava víří
v proudech Svatojanských; teče v širokém toku dále ku Praze,
Vyšehrad se objeví, konečně mizí v dálce v majestátném toku svém
v Labi.
III. Šárka.
V této skladbě se nemíní krajina, nýbrž děj, bajka o dívce Šárce. Skladba počne líčením rozzuřené dívky, jenž pomstu přísahá za nevěrnost milence svého celému mužskému pokolení. Zdáli je slyšet příchod Ctirada se svými zbrojnoši, který táhne na pokoření a potrestání dívek.
Už z dáli zaslechnou nářek (až lstivý) přivázané dívky u stromu – při pohledu na ni obdivuje Ctirad krásu její – zahoří milostnými city pro ni, osvobodí ji, ona připraveným nápojem obveselí a opojí jak Ctirada tak zbrojnoše až k spánku. Na dané znamení lesním rohem, které v dálce ukryté dívky zodpoví, vyhrnou se tyto ku krvavému činu – hrůza všeobecného vraždění, vzteklost nasycené pomsty Šárky, toť konec skladby.
IV. „Z českých hájů a luhů.“
Toť všeobecné kreslení citů při pohledu na českou zem. Ze všech stran tu zazní zpěv plno vroucnosti, jak veselý tak melancholický z hájů a luhů. Lesní kraje v sólech hornistů – a vesele ourodné nížiny labské a jiné a jiné, vše se tu opěvuje. Každý může ze skladby té si vykreslit, co mu libo – básník má volnou cestu před sebou, arciť musí skladbu v jednotlivostech sledovat.
V. Tábor. Motto: „Kdo jste boží bojovníci!“
Z této velebné písně pozůstává celá stavba skladby. V sídle hlavním – v Táboře zazněl tento zpěv zajisté nejmohutněji a nejčastěji. Skladba líčí též pevnou vůli, vítězné boje, stálost a vytrvalost, a tvrdošíjnou neústupnost, kterou skladba též končí. Do detailu se nedá rozdrobit, nýbrž zahrnuje všeobecně slávu a chválu husitských bojů a nezlomnost povahy husitův.
VI. Blaník.
Jest pokračování předešlé
skladby: Tábor. Po
přemožení reků husitských, skryli se tito v Blaníku a čekají v těžkém spánku na
okamžik, kdy vlasti mají přijíti na pomoc. Tedy ty samé motivy jako v Táboře,
sloužejí v Blaníku za
podklad stavby: „Kdo jste boží bojovníci“. Na podkladě této melodie, (tohoto hus.
principu) se vyvine vzkřísení
národa českého, budoucí štěstí a sláva! kterým vítězným hymnusem,
v podobě pochodu,
skončí skladba a tak celá řada symf. básní „Vlasť“. Co malé intermezzo
zazní v této skladbě též kratinká idyla, kresba polohy Blaníku, malý
pastucha si huláká a hraje a ozvěna mu odpovídá.
Hrát bude Pražská komorní filharmonie, řídí Jakub Hrůša.