Flashback listopad 2021

Je tu první prosincový týden a s ním ohlédnutí za událostmi jedenáctého měsíce tohoto roku. V Praze vystoupil Igor Levit.

Druhého listopadu vystoupila v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného hvězda mezi současnými klavíristy Igor Levit. Jeho nahrávka 32 Beethovenových klavírních sonát v roce 2019 vzbudila nadšené ohlasy. A Ludwig van Beethowen byl na pořadu i začátkem listopadu.
Beethoven opravdu stojí ve středu mé pozornosti jako klavíristy a člověka, a to už mnoho let. Hrál jsem jeho všechny sonáty už několikrát a také jsem je všechny natočil. Ty poslední tři jsou v něčem nesmírně inspirující, dávají a naplňující. Je to můj záměr provést je všechny tři bez přestávky, bez jakéhokoliv přerušení.“ řekl Igor Levit.

Devátého listopadu Pražské jaro zveřejnilo podobu 77.ročníku. Mezi 12. květnem a 3. červnem příštího roku přinese na čtyři desítky koncertů. Festival orámuje vystoupení dvou dirigentských velikánů. K provedení úvodní Smetanovy Mé vlasti se na Pražské jaro vrací jeden z nejvýznamnějších umělců naší doby Daniel Barenboim, tentokrát s West-Eastern Divan Orchestra. Festival završí koncert Vídeňských filharmoniků s Andrisem Nelsonsem, kteří mj. uvedou Dvořákovu Šestou symfonii.
A jak rádiu Classic Praha prozradil mluvčí festivalu Pavel Trojan, rezidenčním umělcem festivalu bude Gautier Capuçon.
„Představí se na třech koncertech; hned ten úvodní bude jeho sólový recitál v Pražské křižovatce a jeho rezidenci otevře právě suita pro violoncello Johanna Sebastiana Bacha, ale v rámci večera zahraje i dílo Henriho Dutilleux, současného francouzského skladatele, se kterým se Capuçon dobře znal, a také sonáta Zoltána Kodályho, čili opravdu široký záběr.“
Prodej vstupenek začal 11. 11. v 11 hodin.

Dvanáctého listopadu pražští radní rozhodli, že Daniel Sobotka zůstane ředitelem Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK.

Yuja Wang ze zdravotních důvodů zrušila své vystoupení s Českou filharmonií v Koncertu pro svobodu a demokracii 17. a 18. listopadu. Místo ní se sólového partu v Rachmaninovově Druhém klavírním koncertu ujal Lukáš Vondráček, který se stejnou skladbou zvítězil v roce 2016 v Soutěži královny Alžběty v Bruselu.

Přes 80 divadelních souborů, divadel a institucí z 30 měst České republiky se zapojilo 20.listopadu do devátého ročníku Noci divadel. Tentokrát s podtitulem Fresh Air. Divadelníci představili novinky, ale i novátorské přístupy pro dobu pandemie. Například Národní divadlo opět připravilo populární interaktivní prohlídky historickou budovou, které spojují dvě významná letošní výročí: 140. let od otevření a požáru Národního divadla.

Činohru Národního divadla od příští sezony společně povedou Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, kteří společně tvoří pod značkou SKUTR. Pro divadlo už připravili jako režiséři osm inscenací. Jako kmenového režiséra si přivedou do ND Michala Vajdičku, který dříve působil v Dejvickém divadle a Činohře Slovenského národního divadla v Bratislavě.

Novou premiéru zažila Státní opera Praha. A to 26. listopadu operní jednoaktovku Očekávání Arnolda Schönberga a Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla. Hudební inovátory 20. století ve svém zpracování představila režisérka Barbora Horáková Joly. V Sedmi smrtelných hříších se objevila pěvkyně Dagmar Pecková, která se v posledních letech interpretaci Weillových děl věnuje. O spolupráci s režisérkou Barborou Horákovou Joly, držitelkou International Opera Award 2018, mluvila ve vysílání Radia Classic Praha mezzosopranistka Dagmar Pecková.
„Já si Báru pamatuju ještě jako začátečnici v tomhle oboru režisérském, setkaly jsme se spolu – myslím – někdy v roce 2012 v Bazileji, kdy ještě dělala asistentku režie, a já už jsem tehdy jí předpověděla velkou zářnou budoucnost, protože je to člověk velmi vnímavý, který jde vlastně až na samý morek kosti toho problému a snaží se vlastně vycházet z hudby, vycházet z psychologie postav.“

Milým vánočním dárkem bývá kniha. Operní pěvec Adam Plachetka v knižním rozhovoru s názvem To je klasika! mluví o světě opery a klasické hudby odborně i nevážně. Pro zpracování knihy Plachetka oslovil svého kamaráda z konzervatoře Vojtěcha Babku:
„Bavili jsme se o tom, jakou formu rozhovoru zvolit, nakonec jsme usoudili, že nejlepší bude to, nechci říkat kostrbatě, ale komplikovaně přepisovat do uceleného textu, ale že bychom mohli vlastně naopak to ozvláštnit tím, že zachováme formu rozhovoru. A myslím si, že to povídání vychází tím pádem o to živelněji, o to samozřejměji.“

Listopadový Flashback zakončíme smutnou zprávou. V 90ti letech zemřel divadelník a výtvarník Jiří Srnec, zakladatel černého divadla, se kterým sklízel úspěchy od 60. let. Srncovo divadlo vzniklo počátkem 60. let v rámci tehdejší divadelní avantgardy. Mezi jeho nejznámější inscenace patří Pruhovaný sen, Legendy staré matky Prahy, Alice v říši zázraků, Peter Pan, Labyrint, Týden snů nebo Bílý pierot v černém.

Listopadové dění připomněli Magdalena Korcová a Luděk Khebl.

Foto: Pražské jaro (Ivan Malý)

Podcast