Mimořádný Koncert bez smokingu

23.9.2019 / Další / Martina Klausová

Páteční večer 27. září bude na Classic Praha patřit dvěma nádherným klavírním koncertům dvou významných českých skladatelů – Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů. Zazní Dvořákův Koncert pro klavír a orchestr g moll a Martinů Koncert pro klavír a orchestr "Inkantace".

Dvořák byl velmi dobrým klavíristou, nikdy ale nebyl v pravém smyslu virtuózem. Byl si toho dobře vědom, a tak svá občasná klavírní vystoupení na koncertním pódiu omezoval na hru v ansámblu nebo na doprovázení vokálních sólistů. Proto je s podivem, že při kompozici svého prvního koncertantního díla s orchestrem volil právě klavír jako sólový nástroj. Jedním z možných důvodů je to, že skladatel - tehdy ještě nepříliš známý - tak učinil z „praktických“ důvodů: měl totiž velkou naději na provedení v osobě vynikajícího mladého klavíristy Karla Slavkovského, který se živě zajímal o novinky českých skladatelů a iniciativně je uváděl na svých koncertech. Tuto domněnku podporuje i fakt, že Slavkovský skutečně později dílo provedl v premiéře. Dvořák na koncertu pracoval asi měsíc, na přelomu srpna a září 1876, brzy po dokončení třetího cyklu Moravských dvojzpěvů. Dílo dedikoval přednímu estetikovi a hudebnímu kritikovi své doby Eduardu Hanslikovi jako výraz vděku za pozornost, kterou věnoval jeho tvorbě.

Svůj Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ (zaříkávání, zaklínání) psal Bohuslava Martinů v New Yorku na sklonku života, kdy bylo zřejmé, že už se domů nikdy nevrátí. Bylo to v letech 1955-56 a na zakázku Frommovy hudební nadace z Chicaga. Skladatel později ve skice k programu uvedl: "V Inkantacích zkouším napsat symfonii pro sólový klavír a orchestr a prolomit tradiční formu klavírního koncertu, abych se dostal z geometrické, statické formy, jež nedovoluje fantazii svobodně se rozvíjet."

Sólového klavírního partu se na této zbrusu nové nahrávce hudebního vydavatelství Supraphon, která vychází právě v pátek 27.9., zhostil výtečný český klavírista Ivo Kahánek, kterého doprovází Bamberští symfonikové pod taktovkou skvělého českého dirigenta Jakuba Hrůši. V úvodu večera ještě více o vzniku nahrávky prozradí v rozhovoru v Markem Šulcem sám Jakub Hrůša. 

Cover Kahánek