Plachetkův Molieri, narozeniny José Cury, Sedmá symfonie Jaroslava Krčka i Rybova Česká mše vánoční. Prosincové události v kultuře

Přivítali jsme nový rok, ale ještě předtím, než se naplno rozjede kulturní dění a zaplní se koncertní sály, galerie a hlediště divadel, vraťme se o pár dní zpět. Události posledního měsíce roku 2022 připomínají Magdalena Korcová a Luděk Khebl.

Hned 1. prosince uvedlo Národní divadlo premiéru Hordubala podle románu Karla Čapka z roku 1933. Režie se ujal kmenový režisér divadla Michal Vajdička.

Novinku představil i Balet Národního divadla. Výpravný dramatický balet Johna Neumeiera na motivy stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse Tramvaj do stanice Touha. Hlavní roli Stelly tančí i první sólistka baletu Národního divadla Irina Burduja: „Role Stelly je něco úplně jiného, je to krásná postava, ale má strašně moc zkušeností; prožila v životě opravdu mnoho věcí…“
Hlavní roli Mitche ztvárnil první sólista Baletu ND Adam Zvonař:
„Je to vlastně taková poslední naděje Blanche; je to velmi gradující charakterní role, jsem vůči její osobě velice nesmělý a vygraduje to vlastně v nenávist, rozzuřenost na ni, protože se dozvím celou její historii.“
Díky inscenaci se vůbec poprvé objevuje na repertoáru Baletu Národního divadla jméno Johna Neumeiera. Světoznámý americký choreograf je uměleckým šéfem souboru Hamburg Ballet. Vede ho od roku 1973. Do této chvíle vytvořil přes 160 baletních děl a spolupracoval s většinou významných tanečních scén po celém světě.

profimedia-0739822943 plachetka, válek.jpg

Prosincové dny všem zpříjemnil operní pěvec, basbarytonista Adam Plachetka svým albem nazvaným Molieri. Je kompilací operních árií Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho.
„My jsme vlastně zvolili formu toho, že postavíme známé Mozartovy árie vedle těch Salieriho neznámých. Jsou tam i dvě orchestrální čísla, a to předehra k Figarově svatbě a předehra k Axurovi, což je Salieriho opera. Je hrozně zajímavé ty autory slyšet vedle sebe; je tam vidět, že Mozart je ten, který psal asi o něco méně pracně, kterému to šlo tak nějak přirozeněji…“
Na albu spojujícím tvorbu údajných soků spolupracoval s Czech Ensemble Baroque pod taktovkou dirigenta Romana Válka. Společně skladby z alba Molieri nedávno nabídli v recitálovém programu:
„Cédéčko je téměř doslovnou kopií těch koncertů. Na koncertech bylo o dvě předehry více, což jsme zase nechtěli úplně přehánět, posluchači asi čekají spíš ten zpívaný repertoár. Zároveň jsme chtěli ukázat reprezentativní vzorek i instrumentální strany těch autorů. Je to prostě hudba, která se nádherně poslouchá, kde se snoubí virtuozita toho, co bylo před klasicismem, a zároveň i náznak dramatičnosti, toho, co přichází po něm.“

Pátého prosince uvedl ruský klavírista Jevgenij Kissin spolu s koncertními mistry České filharmonie skladbu kritizující ruskou agresi na Ukrajině. Program večer doplnil i Druhý klavírní kvintet Antonína Dvořáka.
V něm se mj. přidal i Ivo Kahánek. Předního českého klavíristy jsme se před pár dny ptali na to, co ho v novém roce čeká. Zahálet rozhodně nebude:
„Chystá se samozřejmě více věcí. Za všechny bych jmenoval například recitály v Německu a Norsku, jihoamerické turné a měl bych jet vystupovat do Koreje.“

Dvanáctého prosince se v médiích objevila informace, že finalisty cen International Classical Music Awards se za své nahrávky stali dirigent Jakub Hrůša, Česká filharmonie a pěvkyně Magdaléna Kožená. Hrůša a Česká filharmonie zabodovali v kategorii Symfonická hudba, Kožená uspěla v kategorii Současná hudba. Jména vítězů se dozvíme 18. ledna.

profimedia-0052657464 krček.jpg

Čtrnáctého, patnáctého a šestnáctého prosince zněla Rudolfinem Sedmá symfonie Jaroslava Krčka. Pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši koncertovala Česká filharmonie:
„Jaroslav Krček Sedmá symfonie, Bohuslav Martinů Druhý houslový koncert s Leonidem Kavakosem, řeckým virtuózem v top kategorii, který se hrozně rád k České filharmonii vrací, má rád tento orchestr a ten tandem se mnou už jsme si tady kdysi vyzkoušeli v Šostakovičovi – a funguje to krásně - a Janáčkova Symfonieta.“

Jakub Hrůša trávil poslední prosincové dny s rodinou. A co čeká budoucího hudebního ředitele londýnské Covent Garden tento rok? Prozradil nám alespoň část svého programu:
„Těším se na znovuzavítání k orchestru v Římě, ve kterém jsem stejně jako v České filharmonii hlavním hostujícím dirigentem, to je Orchestr Santa Cecilia, a potom budu mít zase docela dlouhou periodu s Bamberskými symfoniky, kde jsem šéfdirigentem. Nejen orchestrální koncerty v Bamberku, ale pak máme zájezd do Španělska. A teď potom covidu, kdy se docela málo jezdilo, i když my jsme i v té době jezdili, tak se na to těšíme, protože to je jeden z takových velkorysejších zájezdů.“

profimedia-0481066728 cura 2.jpg

A slavili se šedesáté narozeniny světoznámého operního pěvce José Cury. V Praze, v Obecním domě. V rámci vystoupení se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK se představil i jako dirigent a skladatel. V české premiéře uvedl svou skladbu Te Deum a symfonickou suitu z opery Montezuma a Rudý kněz.
„Je hezké, být zase v Praze, a nejen proto, že mi právě bylo šedesát a že mi narozeninovou oslavu připravil jeden z orchestrů, které jsem měl ve své kariéře nejraději. Je to úžasný dárek a je to pocta, protože ne každému na jeho oslavě gratuluje celý orchestr.“

Liberecké divadlo F. X. Šaldy žilo v prosinci Čardášovou princeznou. Dílo Emmericha Kálmána se sem vrátilo po osmnácti letech. V režii Magdaleny Švecové se v roli Sylvy představila naše kolegyně moderátorka Mirka Časarová:
„Mně se na Magdině režii nejvíc líbí, že ona jde po vztazích. Po vztazích mezi lidmi - a těch vztahů je tam skutečně hodně - takže opereta v jejím podání vůbec nepůsobí nějakým zkonstnatělým dojmem, ale jsou to vlastně příběhy, které se odehrávají dneska běžně mezi lidmi. Příběhy o lásce, o přátelství, o smutku, o vztazích; také rodičů s dětmi – knížete s Edwinem, když mu nechce povolit sňatek se Sylvou; takže ta Magdina režii je velice lidská a v podstatě současná.“

Hudební festivaly své programy ladí s předstihem. Mezi nimi i Smetanova Litomyšl. Festival zahájí 15.června Česká filharmonie s dirigentem Tomášem Netopilem. Lákadlem je dále bezesporu tenorista Pavel Černoch. Nebo italská sopranistka Maria Agresta.

profimedia-0253970917 český krumlov.jpg

Pod novým vedením - ředitelkou Gabrielou Rachidi - pokračuje mezinárodní hudební festival Český Krumlov, a to v termínu 14.července až 5.srpna. 32.ročník otevře v Letní jízdárně Francouzská noc.
„Těšit se můžeme na klavíristu Alexandra Melnikova, který vystoupí v rámci zahajovacího koncertu Francouzská noc, také na operní pěvce - amerického tenoristu Charlese Castronova, nebo vynikající českou sopranistku Zuzanu Markovou, či Siomonu Šturovou, která – se domnívám – u nás na festivalu ještě nezpívala. Dále také vystoupí v rámci naší Španělské noci kytarista Rafael Aguirre a také bych ráda zmínila houslistu Vadima Gluzmana.“
Festival v Českém Krumlově od roku 1992 přivítal přes 12.000 umělců ze 40 zemí světa, mj. Plácida Dominga, Jonase Kaufmanna nebo Renée Fleming.

Ke konci roku a k vánočnímu času neodmyslitelně patří Rybova Mše vánoční. Zněla i Rudolfinem. Dvacátého prosince ji tu zahráli Česká filharmonie spolu s Collegiem Vocale 1704. V čem je Rybova mše výjimečná, nám popsal mluvčí ČF Luděk Březina:
„Česká mše vánoční patří k tradičním skladbám, které se u nás o Vánocích hrají. A další skladba programu - Korunovační mše C dur - je zase mimořádně slavnostní. Mozart ji napsal v roce 1779, zjevně si ji hodně cenil a byla použita například i při korunovaci Františka II. za císaře Svaté říše Římské.“

Foto: Profimedia

Podcast