Popelka v Národním divadle i Lukáš Vondráček ve Smetanově síni. Nejdůležitější události měsíce března

Pojďme se ohlédnout za měsícem, který před několika dny skončil. Co přinesl zajímavého si shrneme v několika následujících odstavcích.

Sopranistky Pretty Yende a Nadine Sierra vystoupily 1. března společně s PKF Prague Filharmonia v pražském Obecním domě. Zazněly árie a duety zejména vrcholného italského belcanta. Pretty Yende pro rádio Classic Praha zavzpomínala na předchozí pražská vystoupení:
„Vždy s obrovskou radostí vzpomínám na všechna svá vystoupení v Praze. Vždy to bylo velmi vřelé přijetí a jsem moc ráda, že jsem v Praze mohla být. A proto se těším vždy na to, že se sem vrátím.“

profimedia-0155915924 ferda mravenec.jpg
  • Ferda Mravenec (©Profimedia)

Ferda Mravenec má 90 let. Jeho významné výročí s názvem „Ondřej Sekora známý i neznámý“ připomíná pražská Villa Pellé. Návštěvníci se až do půlky května navíc mohou seznámit i s dalšími pracemi slavného autora. Je k vidění umělcova sbírka brouků, komiksové obrázky, jeho sportovní novinařina, ale i další ilustrátorská činnost. K vidění jsou i mnohé jazykové mutace knih Ferdy Mravence. Po expozici nás provedl kurátor Tomáš Prokůpek:
„Máme tady například vydání Ferdy Mravence v gruzínštině, v estonštině; jsou tady vydání z poslední doby. Myslím, že to je jeden z nejlepších důkazů, že Ferda Mravenec je pořád životný. Například v roce 2000 došlo k překladu Ferdy Mravence například do francouzštiny, nebo do japonštiny. A v podkroví je veliký soubor loutek Sekorovských, protože Ferda Mravenec je vlastně jedna z takových prvních výrazných postav pop kultury pro děti.“

Český basbarytonista Adam Plachetka ve Wigmore Hall v Londýně 3. března přednesl písně ze svých "dvou domovin" - z Prahy a Vídně. Návštěvníci si mohli vychutnat skladby Antonína Dvořáka, Franze Schuberta a Richarda Strausse. Plachetka si vybral koncertní sál, který celosvětově patří k nejprestižnějším místům zaměřeným na komorní hudbu.

profimedia-0757842348 kupka.jpg
  • František Kupka: Complexe (©Profimedia)

Obraz Františka Kupky s názvem Complexe se v Londýnské aukční síni Sotheby's vydražil začátkem měsíce za bezmála 123 miliony korun. A zajímavostí je i to, že dílo pocházelo z pozůstalosti zesnulého herce Seana Conneryho.

V Plzni začal hudební festival Smetanovské dny. 3. března ho zahájil koncert Norimberských symfoniků. Zazněla hudba Ludwiga van Beethovena a Edwarda Elgara. Současně odstartovala i plzeňská sympozia. Vyvrchlení festivalu nám při zahájení akce popsala ředitelka akce Lenka Kavalová:
„6. dubna Dvořákovou Stabat Mater. Spolu Plzeňskou filharmonií vystoupí Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou, se kterým oslavíme jeho 80. narozeniny. Je tam celá komorních koncertů v Domě hudby, najdete tam dva koncerty v katedrále svatého Bartoloměje a také v Návštěvnickém centru plzeňského Prazdroje. Jedním z takových podtémat těch Plzeňských sympózií je i putování Rómů.“

Udílení Oscarů v noci ze 13. na 14. března sledovalo na americké televizi ABC 18 milionů 700 tisíc diváků. Nejvíce sošek - celkem 7 - získala bláznivá sci-fi komedie Všechno, všude, najednou. Čtyři sošky získalo válečné drama Na západní frontě klid natáčené u nás.

Violoncellista Jiří Bárta vystoupil 21. března v Rudolfinu s Pražským komorním orchestrem. Abonentní řada R nabídla Smyčcovou symfonii č.10 H mol Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Elegie Antonína Dvořáka nebo Koncert pro violoncello a orchestr C dur Josepha Haydna. Jako houslista se představil Patrik Sedlář, druhý koncertní mistr Pražského komorního orchestru.

Do Národního divadla se po devíti letech vrátil balet Popelka. Dílo francouzského choreografa Jeana-Christopha Maillota vzniklo v roce 1999 původně pro soubor v Monte Carlu, kde Maillot působí jako umělecký ředitel. O velmi současně a moderně pojaté inscenaci jsme si povídali s uměleckým šéfem Baletu ND Filipem Barankiewiczem:
„Já jsem tuto produkci před lety neviděl, ale vím, že byla pro náš velmi populární a někteří z nich jsou stále jeho součástí. Velmi rádi na tom představení tehdy pracovali, ale to není důvod, proč jsme Popelku znovu přiopravili na scénu Národního divadla. Důvodem je, že u nás máme výběr klasických titulů na repertoáru, jako jsou například Spící krasavice, nebo Romeo a Julie a tahle inscenace je opakem. Jde o moderně vyložené dílo; nenajdete tu klišé ani v postavách, scéně nebo kostýmech. Jde o avantgardně vyprávěný příběh."

190411_Netopil_Lugansky_web-res_020_c_Petr-Kadlec.jpg
  • Nikolaj Luganskij (©Petr Kadlec)

Bylo to mimořádné – ve Dvořákově síni Rudolfina koncertoval 25. března klavírista Nikolaj Luganskij. A v rámci cyklu klavírních recitálů FOK vzdal hold ruskému skladateli Sergeji Rachmaninovi. O programu večera jsme si před koncertem povídali s dramaturgem FOK Martinem Rudovským:
„Tak budou to tři cykly. Budou to jednak Preludia; těch deset preludií. On napsal slavné Preludium cis moll – tím to celé začalo – za které se pak celý život styděl, i když je špičkové, ale hrál ho pořád; už z toho byl nešťastný. Ale on složil potom, asi o pět let později, deset preludií – ty zazní teď v březnu.“

Měsíc březen nezapomněl ani na menší posluchače. Festival Struny dětem osvěžil od 24. března na několik dní divadlo Minor, Novoměstskou radnici i veřejná prostranství ve Vodičkově ulici. I letos byly na programu vystoupení hudebníků i divadelní a taneční představení. Těsně před akcí si na nás našla chvilku řekla ředitelka festivalu Dana Syrová:
„K naším ikonám patří Pišlické příběhy od Beáty Hlavenkové v obsazení s Ivanem Trojanem. Je to také čerstvá premiéra Ó,Ó,Ó vajíčko opět týmu Beaty Hlavenkové, Milana a Ester Starých, kde Hmyzáka vystupuje Martha Issová, moc ráda také pozvu na Báru Polákovou, která se bude dětem věnovat hned ve dvou blocích na velké scéně divadla Minor.“

Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova zahájila 27. března jarní turné v rakouském Grazu. Poprvé od roku 1962 je na programu i vystoupení v milánském Teatro alla Scala, jak prozradil David Mareček, generální ředitel České filharmonie:
„ Mimo jiné zavede orchestr do Vídně a Budapešti, ale mimo jiné třeba i do milánské La Scaly, kam se orchestr podívá po šedesáti letech. No a jsou to samozřejmě plány vzdálenější, které teprve s kolegy stavíme, z nich asi nejzajímavější je plánované turné do Carnegie Hall v New Yorku, které je plánované na rok české hudby, tedy na rok 2024 a kde by filharmonie měla vystoupit hned třikrát.“
Pro zahraniční publikum filharmonie připravila dva programy. Mahlerovu Šestou symfonii, kterou uvede koncem května v Lipsku a v červnu v Praze. Druhý program vyplní trojice děl Bartóka, Stravinského a Eskaša.

profimedia-0623258188 vondráček2.jpg
  • Lukáš Vondráček (©Profimedia)

Klavírista Lukáš Vondráček vystoupil společně se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Na dvou koncertech 29. a 30. března ve Smetanově síni Rudolfina zahráli Rachmaninovu Rapsodii na Paganiniho téma a Symfonii č. 5 cis moll Gustava Mahlera. Změnu původního programu vysvětlil dramaturg FOK Martin Rudovský:
„Původně – to mohu přiznat – měl zaznít Čtvrtý klavírní koncert, ale Lukáš nás poprosil, že má určité problémy s cestováním a nedokáže mít úplné soustředění na ten Čtvrtý klavírní koncert, která se skutečně výjimečně; on ho také hraje výjimečně – i když on ho sám navrhnul, sám nás trošku přemlouval, abychom ho dali na program; ale nakonec jsme na jeho prosbu zvolili změnu a zazní Rapsodie Paganinovská.“

Flashback pro vás připravili Magdalena Korcová a Luděk Khebl.

Úvodní foto: Národní divadlo (©Profimedia)

Podcast