Bach for All 2018

13.7.2018 / Kulturní servis / Martina Klausová

Světová mezzosopranistka Markéta Cukrová, uznávaný jazzman Najponk, titulární varhanice Irena Chřibková a další umělci se už zanedlouho představí v rámci festivalu Bach for All v Praze. Nejznámější díla Johanna Sebastiana Bacha se už podruhé rozezní pražskými sakrálními stavbami.   Klasická hudba se tak přiblíží široké veřejnosti v podobách, které neznáme.

„Bach for All není jen klasika. Uznávaný jazzman Najponk si vezme „do parády“ některé části Bachovy hudby a společně s Taresem Voloschukem a Markem Urbánkem ji předvede tak trochu jinak – v jazzových rytmech a ve stylu jazzové improvizace,“ říká ředitel festivalu Jakub Kubíček.
Najponk je českou jazzovou stálicí posledních dvaceti let a za své sólové projekty i nejrůznější uskupení obdržel celou řadu významných hudebních cen. Na festivalu Bach for All se představí v akustickém triu, které hraje ve složení Najponk (piano), Taras Voloschuk (kontrabas) a Marek Urbánek (bicí) a prezentuje takzvaný Straight Ahead Jazz.
„Pro tuto speciální příležitost poskládá Najponk trio svůj repertoár ze skladeb inspirovaných Bachem a barokní hudbou Bachových současníků i z jazzových standardů. Co a jak přesně budou pánové hrát, nebudou vědět do poslední chvíle ani oni sami. Takové je kouzlo jazzové improvizace.
Jazzové podání Bacha se rozezní Novoměstskou radnicí v Praze už v pátek 20. července v 19:30. 

Světová mezzosopranistka Markéta Cukrová zazpívá v Kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze o den dříve, tedy ve čtvrtek 19. července od 19:30 hodin, a to v doprovodu souboru Ensemble Tourbillon.  

Festival Bach for All je mnohem víc než interpretace populárních Bachových děl a tak se pro letošní ročník rozhodl do dramaturgie začlenit také unikátní projekt slovenského barokního souboru Il Cuore Barocco. Ten představuje vybrané kompozice z oficiálního katalogu skladeb Johanna Sebastiana Bacha, které ovšem on sám nikdy nesložil. 

„Unikátní hudební projekt vychází z historického omylu, který se v oficiálním Schmiederově katalogu Bachovy hudby objevuje. Slovenský soubor Il Cuore Barocco představí posluchačům v kostele Nejsvětějšího Salvátora dvě skladby, které jsou sice opatřeny oficiálními katalogovými čísly, ale doložitelně pocházejí z pera jiných skladatelů. Orchestrální suita g mol, BWV 1070 je s největší pravděpodobností zkomponována nejstarším Bachovým synem Wilhelmem Friedemannem. Kantáta Tilge, Höchster, meine Sünden BWV 1083 je pak pouze úpravou již existující skladby Giovanni Battisty Pergolesiho Stabat Mater,“ říká Jakub Kubíček a dodává, že návštěvníci festivalu Bach for All si tak mohou poslechnout i koncert Ireny Chřibkové, která zahraje na svatojakubské varhany. Ty jsou klenotem českých varhanních nástrojů a uchvacují velikostí, počtem rejstříků i čistě estetickou krásou. Koncert proběhne 27. července v Bazilice svatého Jakuba v Praze. 

Poslední koncert festivalu Bach for All bude 28. července v  Kostele u Salvátora. Veškerý výtěžek z toho koncertu bude věnován nadaci Pink Bubble, která pomáhá mladým lidem postiženým rakovinou. V rámci charitativního koncertu proběhne i dražba  uměleckých děl z dílny designové sklářky Gordany Turuk, jejíž unikátní produkty má ve sbírce třeba anglická královna nebo papež.