Dlouhá cesta Lisette Oropesy do Prahy

V říjnu se v Praze představí držitelka dvou prestižních amerických cen.

V úterý 5. října vystoupí ve Smetanově síni světově proslulá koloraturní pěvkyně Lisette Oropesa. Tato kubánsko-americká sopranistka je podle charakteristiky španělského serveru Notodo „výjimečný úkaz, jako Halleyova kometa“ .

Na jejím pražském recitálu ji doprovodí klavírista Rubén Fernández Aguirre.

Vstupenky na webu www.nachtigallartists.cz, v předprodejní síti Ticketstream a v pokladně Obecního domu.

Lisette_Oropesa_5_10_2021_3200x1800.jpg

Nejen operní pěvkyně, ale i maratonská bežkyně. To je Lisette Oropesa.

Je 1. března 2020 večer, tedy těsně před propuknutím první covidové vlny, a v Metropolitní opeře je finále Metropolitan Opera National Council Auditions. Soutěž, kterou (byť v trochu jiné podobě) začala Metropolitní opera pořádat již ve třicátých letech 20. století, je nejprestižnější pěvecká soutěž pro mladé a nadané pěvce v USA a Kanadě. Vstupenky na finálový koncert jsou dávno beznadějně vyprodány. Na pódiu se postupně představí finalisté: tři sopranistky, dvě mezzosopranistky, jeden tenor a dva barytonisté. Celým večerem provází koloraturní sopranistka a fenomenální hlasová lektorka, rodačka z New Orleans Lisette Oropesa.

Lisette byla v těch dnech v Met jako doma, excelovala na prknech tohoto věhlasného operního domu v sérii šesti přestaveních v jedné ze svých parádních rolí – jako Violetta Valery ve Verdiho Traviatě, aby se následně dočkala zrušení série představení v Bavorské státní opeře, kde měla šílet i umírat jako Lucia di Lamermoor. A z Mnichova to měla mít jen skok do Prahy, kde ji ve Dvořákově síni Rudolfina 12. dubna měl čekat její pražský debut. Ten se díky vládním opatřením několikrát odkládal, až nakonec naznal termín, kde se jejího pěveckého a jevištního umění dočkáme: 5. října 2021 ve Smetanově síni Obecního domu. Kdyby svůj pražský debut absolvovala podle původního termínu, dost možná by neodolala pražskému maratonu. Běh totiž patří vedle opery mezi největší vášně této sopranistky, která maraton již šestkrát úspěšně absolvovala!

Práce s dechem a bránicí je u běhu na dlouhou trať stejně důležitý jako u operního zpěvu. Navíc mi pomáhá udržovat se v dobré fyzické i mentální kondici.“ vyznává se Lisette.

Její tehdejší angažmá shrnuje kritik v článku Oropesa je nezapomenutelnou Violettou v Met: „Oropesa přichází s hlasem ideálním pro tuto roli: je přímý a živý, jasný, přesto kulatý, a tak soustředěný, že je téměř možné spatřit, jak proniká vzduchem hlediště a roztříští se o zadní stěnu divadla. Přesto se jeho síla a jasnost ani na chvílí nepodřídí agresivitě; Ortopesa si svůj hlasový nástroj hýčká v náručí citlivosti a klasické elegance.” New York Classical Review. New York Times dodává: „Kombinací vynikajícího zpěvu, lákadel jejího křehkého mládí, dojemné zranitelnosti a konečně bezútěšné síly, byla ve středu slečna Ortopesa jednou ze zásadních Violet naší doby.“

Dle mého názoru je podpora mladých umělců jak pěvecky, tak manažersky (spolu s živými přenosy Live in HD), největším přínosem Metropolitní opery popularizaci tohoto hudebního žánru.“ říká Lisette Otopesa, které sama Met Auditions v roce 2005 vyhrála, načež byla přijata do Lindemannova programu pro mladé umělce při této hudební instituci. Připomeňme, že tento program absolvoval, mimo mnoha dnes již velkých operních hlasů, i Petr Nekoranec, prozatím jako první Čech.

Když jsem se Auditions sama účastnila, finálovým večerem provázela Susan Graham. Pamatuji se, že se mě zeptala, zda jsem nervózní a když jsem řekla že ano, odpověděla: ´To je dobře. Protože to dokazuje, že ti na tom záleží.´ Susan se poté stala mou mentorkou a přítelkyní. Doufám, že i já navážu podobný vztah s některým z finalistů a že jim budu schopna předat co nejvíce zkušeností.“ dodala Lisette před finálovým večerem.

Během nucené covidové přestávky se rozhodně nijak nenudila: jakožto velmi respektovaná a žádaná hlasová lektorka se v rámci možností snažila věnovat mladým talentům, jak v osobních lekcích, tak v různých master-classech. Vydala nové CD Ombra Compagna s Mozartovými áriemi, které nahrála spolu s jedním z nejuznávanějších souborů hráčů na dobové nástroje: Il Pomo D´Oro. Svou covidovou pauzu oficiálně ukončila v La scale jako debutem v roli Giulietty v Belliniho Kapuletech a Montecích.

Bel canto je základním kamenem italské opery a od doby, kdy jsem začal zpívat, je hlavní součástí mého výcviku! S mimořádnou vděčností oslavuji tento návrat do ikonického italského divadla, které tak miluji!“ vyznala se svým fanouškům před premiérou na svých sociálních sítích.

Před jejím pražským recitálem ji čeká ještě Gilda v novém nastudováni Rigoletta v Královske opeře v Covent Garden a po něm se rozjede snad do všech předních operních divadel. Její program je opravdu nabitý, držme ji palce, aby ho nemusela z jakéhokoliv důvodu opět rušit.

„Můj pražský debut byl odkládán až zbytečně dlouho. Brala jsem to vždy jako čest a povinnost vystoupit ve městě Mozarta, Dvořáka, Janáčka, Kafky nebo Kundery, bohužel se k Vám dostávám až teď. Ale o to větší cítím zodpovědnost ke svému výkonu a s o to větší pokorou a respektem před pražským publikem vystoupím.“

Foto: Nachtigallartists

Podcast