Eurydice v přímém přenosu

Další opera z MET ke shlédnutí u nás

Už 4. prosince se opět budeme moci pomyslně usadit do hlediště Metropolitní opery v New Yorku, a to díky kinopřenosům slavných operních inscenací. Na začátku prosince se rozhodl věhlasný operní stánek podělit s diváky kin o zážitek z nedávno nastudované opery Eurydice. Autory jsou Matthew Auccoin a Sarah Ruhl. Nové nastudování ansámblu Metropolitní opery v New Yorku vstoupí v rámci série přenosů MET: Live In HD 4. prosince do více jak 20 kinosálů v České republice.

Opera Eurydika Matthew Auccoina je nejnovějším zpracováním orfeovského mýtu. Vznikla jako adaptace divadelní hry Sarah Ruhl a svou premiéru si odbyla 1. února 2020 v Los Angeles. Kritici hovořili o vazbě na tzv. velkou operu minulosti, vyzdvihovali hudební barevnost i fakt, že se jedná o muzikálně, vizuálně i vokálně triumfální dílo. Připravovanou a notně očekávanou produkci pro Metropolitní operu překazila v loňském roce pandemie nemoci covid-19 a na prkna slavného operního svatostánku tedy vstupuje až nyní.

Cesta pěvce Orfea do podsvětí, který chce odtamtud vyvést svou manželku Eurydiku, se stal nosným námětem oper prakticky od jejích počátků. Za nejstarší dochované operní zpracování je považováno dílo skladatele Jacopa Periho z roku 1600. Téma zpracoval mimo jiné Christoph Willibald Gluck (1762), Joseph Haydn (1792), Jacques Offenbach (1858), ve dvacátém století náměr rozpracoval Claude Debussy, komorní operu napsal Philip Glass.

Na rozdíl od mýtu i pozdějších zpracování se centrem opery mladého amerického skladatele Matthewa Aucoina (31) stává ženská protagonistka, nikoliv Orfeus – ten je navíc v moderním pojetím zdvojený, v podsvětí se pohybuje jeho alter-ego. „V mýtu Eurydiku nikdy neslyšíme,“ popsala autorka libreta Sarah Ruhl. „Vždycky mě zajímal její hlas, hlas, který nikdy neslyšíme.“ Antický námět je přenesen do současnosti, klíčových motivů antické předlohy se ale drží velmi věrně. Na svém místě zůstává i scéna Orfeova sestupu do podsvětí, včetně možnosti návratu podmíněné tím, že se Orfeus neohlédne, zda jej jeho manželka následuje. Vyprávění z pohledu Eurydiky naopak příběh rozšiřuje o její setkání se zesnulým otcem, které je podle vyjádření Sarah Ruhl odrazem vlastního vyrovnávání se smrtí jejího tatínka a možností dokončit některé neuzavřené rozhovory.

Hudební ředitel Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin bude řídit Aucoinovu evokativní hudbu v nové a obrazotvorné režii renomované Mary Zimmerman. Titulní roli ztvární sopranistka Erin Morley, Orfea barytonista Joshua Hopkins a jeho alter-ego v podsvětí kontratenorista Jakub Józef Orliński.

Přímý přenos jednoho z nejočekávanějších titulů sezóny 2021/22 v Metropolitní opeře vstoupí do českých kin pod hlavičkou společnosti Aerofilms.

Další kinopřenos z MET je plánován na 1. leden. Diváci se mohou těšit na operu J. Masseneta: Popelka v režii Laurenta Pellyho. Dirigovat bude Emmanuel Villaume, mimo jiné také šéfdirigent naší PKF Prague Philharmonia. Mezi účinkujícími budou: Jessica Pratt, Isabel Leonard, Emily D’Angelo, Stephanie Blythe, Laurent Naouri.

Foto: Profimedia

Podcast