Hybatelé rezonance zvou na jazz i klasiku v podání Karla Košárka

Zazní hudba George Gershwina, Earla Wilda, Friedricha Guldy, Bohuslava Martinů či Nikolaje Kapustina.

Na ikonické skladby George Gershwina ale i díla Earla Wilda, Friedricha Guldy, Bohuslava Martinů nebo Nikolaje Kapustina v podání klavíristy Karla Košárka zve 21. března v Anežském klášteře koncertní cyklus Hybatelé rezonance. Karel Košárek je dalším z interpretů, který se představí v mimořádném sólovém recitálu v programu dle vlastního výběru. V průběhu večera se budou prolínat zdánlivě odlišné světy klasické a jazzové hudby a posluchači společně s Karlem Košárkem budou společně zjišťovat, zda se mohou tyto žánry navzájem inspirovat a ovlivňovat a zda barokní hudební formy jako toccata nebo fuga mohou souznít s jazzovými harmoniemi, rytmickým cítěním a feelingem. „Zajímá mne třeba také, jak zněla Rapsodie v modrém před tím, než ji Gershwin předal k orchestraci Ferde Grofému. Na všechny tyto otázky se pokusím alespoň částečně odpovědět programem svého recitálu, který jsem pro sérii Hybatelé rezonance vytvářel mimo jiné s velkým respektem a obdivem k jednotlivým skladatelům, kteří prosluli zároveň jako skvělí klavíristé,“ vysvětluje Karel Košárek.

Koncertní cyklus Hybatelé rezonance připravila společnost C. Bechstein ve spolupráci s Národní galerií Praha. Koncert začíná v 19.30 hod.

Klavírista Karel Košárek je interpret s mimořádným rozsahem koncertních aktivit a patří též mezi nejžádanější komorní hráče. Vystupuje s věhlasnými orchestry, ale spolupracuje často také s předními českými pěvci, především Magdalenou Koženou, Romanem Janálem či Soňou Červenou, a doprovází renomované instrumentalisty jako Jiřího Bártu či Radka Baboráka. Je velmi ceněným interpretem zejména děl hudební moderny 20. století, tedy skladeb od Benjamina Brittena, George Gershwina, Dmitrije Šostakoviče, Bohuslava Martinů nebo Leonarda Bernsteina. Často premiéruje také soudobou hudbu. V závěru loňského roku vydal společné album s barytonistou Romanem Janálem s názvem Slovenská lidová poezie v písních.

Cyklus Hybatelé rezonance pořádaný C. Bechstein se stal nástupcem dvouleté série Saleem Ashkar Beethoven Residency, kde zaznělo v rámci osmi koncertů všech dvaatřicet Beethovenových mistrovských klavírních sonát. Strůjci úspěchu následujících „hybatelů“ dosud byli např. Tomáš Kačo, Beata Hlavenková, Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Marek Kozák, Martin Kasík, Lukáš Klánský Kristina Barta a Nikol Bóková. Koncertní řada poskytuje samostatný prostor výrazným osobnostem české klavírní školy a představuje je v osobitých profilových recitálech, vyjadřujících plně jejich aktuální umělecký názor a preference.

C. Bechstein od roku 1853 přes jedno a půl století vyrábí mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a barvy. Nejvyšší kvalita zvuku a mechaniky tak přenáší krásu velké klavírní éry i do naší doby. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř v Paříži či Berlínskou filharmonii.

Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby doplněné o současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, a sice z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. V květnu 2019 společnost otevřela svůj pianosalon v Praze, největší reprezentační a prodejní pianocentrum v hlavním městě.

Foto: Archív Hybatelé rezonance

Podcast