John Eliot Gardiner opět s Českou filharmonií. Tři večery, tři století, tři čeští autoři

Proslulý britský dirigent provede skladby Suka, Dvořáka a Koželuha při vystoupení, které bude patřit k vrcholům aktuální sezóny České filharmonie.

Ve Dvořákově síni Rudolfina se na začátku února - od středy 1.2. do pátku 3.2. - odehrají vždy od 19:30 tři koncerty, které představí tři díla tří vynikajících českých skladatelů ze tří různých století. 18. století zastoupí Leopold Koželuh, od kterého zazní Pátá symfonie. O sto let mladší je Pátá symfonie Antonína Dvořáka, zástupce 19. století. Ve století dvacátém pak vznikla Fantazie g moll pro housle a orchestr Josefa Suka, ve které se jako sólista představí Jan Mráček.

„Stejně jako při svých minulých návštěvách bych rád potvrdil nejen svůj blízký vztah k české hudbě, ale také svoje přesvědčení o jejím pevném místě v dějinách světové hudby. Po uvedení skvělé Voříškovy Symfonie D dur se tentokrát s kolegy z České filharmonie chystáme zahrát vynikající Symfonii g moll Leopolda Koželuha, která vznikala v těsném časovém sousedství Mozartovy ‚Pražské‘. Dílo je výjimečné nejen zasazením do mollové tóniny, ale také svým formálním a tematickým mistrovstvím, díky nimž se podle mého názoru řadí mezi vrcholné symfonické skladby klasicistního období,“ vysvětluje John Eliot Gardiner, který Českou filharmonii naposledy řídil na konci listopadu 2020. Tehdy se ovšem koncert, při němž zazněla i zmíněná symfonie Jana Václava Huga Voříška z roku 1821, uskutečnil z důvodu pandemických opatření bez publika v sále.

Narozdíl od skladeb Leopolda Koželuha patří Dvořákovy symfonie ke zjevným repertoárovým stálicím České filharmonie. Jeho Symfonii č.5 F dur první český orchestr hrál už více než stokrát. Silný vztah ke Dvořákovu dílu má i John Eliot Gardiner: „Antonín Dvořák patří k mým celoživotním láskám a vážím si možnosti provést tentokrát jeho přelomovou Pátou symfonii, jíž se přihlásil k hlavnímu symfonickému proudu své doby,“ říká dirigent. „Dvořák ji napsal za necelých šest týdnů a jako by se v ní potkávalo nadšení jeho raných skladeb s mistrovstvím Dvořákovy vrcholné tvorby.“

Mezi oběma symfoniemi zazní Sukova Fantasie g moll, kterou Česká filharmonie dokonce premiérovala: bylo to pod taktovkou Oskara Nedbala 9. ledna 1904. Tehdy se sólového partu se chopil Karel Hoffmann, primárius Českého kvarteta; nyní se v roli sólisty představí jedenatřicetiletý virtuos a koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček. Ten je mimo jiné laureátem Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera nebo historicky nejmladším laureátem soutěže Pražského jara. Na post koncertního mistra České filharmonie ho přivedl Jiří Bělohlávek.

Zdroj: TZ

Foto: John Eliot Gardiner (©Profimedia)

Podcast