Klasicistní písně s kladívkovým klavírem zazní v Respiriu Lichtenštejnského paláce

Poslední koncert aktuální sezóny spolku Lieder Company nese název "Lásky rozkoš a žal". Koná se v neděli 11. prosince od 18 hodin.

Sedmým a posledním koncertem sezóny 2022 vzdá spolek Lieder Company hold mistrům klasicismu a raného romantismu. Na programu komorního a intimního koncertu budou písně a canzonetty Franze Josepha Haydna, Jiřího Antonína Bendy a Jana Ladislava Dusíka. Podobně jako v případě předchozích koncertů, i tato dramaturgie je zamýšlena jako připomenutí jejich letošních výročí. Za výjimečné lze nepochybně považovat i uvedení těchto písní stylově s kladívkovým klavírem (hammerklavier) v Respiriu Lichtenštejnského paláce na Malostranském náměstí v Praze.

Rakouský skladatel Franz Joseph Haydn (1732–1809) se písňové tvorbě věnoval už od mládí. Ačkoliv je poměrně rozsáhlá, patří však k méně známé části jeho díla. Uváděný cyklus VI Original Canzonettas však pochází z doby, kdy působil v Londýně. Je zhudebněním několika básní anglické básnířky Anne Hunter, jejíž literární salon Haydn údajně navštěvoval, ačkoliv sám angličtinou příliš nevládl. O to zajímavější je, jak se právě s tímto jazykem v tomto cyklu vypořádal a jak působivě vybrané básně zhudebnil. Dále sáhl i po textu Williama Shakespeara nebo anglickém překladu básně Pietra Metastasia.

Nepříliš známá písňová tvorba Jiřího Antonína Bendy (1722 – 1795) je zvláštní tím, že je doslova roztroušena v jeho sbírkách Sammlung vermischter Clavier- und Gesangstücke (Sbírka smíšených klavírních a zpěvních skladeb), Rondeaux und Lieder (Ronda a písně) nebo v dobových sbírkách písní různých autorů. V nich bohužel nejsou uváděni ani autoři textů. Je z nich však patrný Bendův cit pro pěvecký výraz i náladu textu, k čemuž nepochybně přispěla také jeho tvorba melodramů.

Poslední uváděný autor se písňové tvorbě věnoval velmi málo. Cyklus Sei canzonette Jana Ladislava Dusíka (1760 – 1812) je ve své podstatě jediným dochovaným dílem tohoto druhu a odráží Dusíkův cit pro sazbu klavírního partu, ve kterém však klade na hráče nemalé požadavky. Zajímavostí je, že kvůli chybějícímu uvedení autora textů není jasné, v jakém jazyce písně Dusík vlastně zkomponoval - ve všech vydáních se totiž objevují alespoň ve dvou verzích. Na koncertě zazní verze italská, která koresponduje také s všeobecně uváděným názvem cyklu.

Interpretkami koncertu budou dvě respektované specialistky v oboru tzv. historicky poučené interpretace: sopranistka Irena Troupová a klavíristka Petra Matějová. Skladby budou provedeny v originále a doplněny českými titulky. Koncert se koná v neděli 11. prosince a z technických důvodů začíná již v 18 hodin.

Obrázek: Jiří Antonín Benda

Podcast