Kristina Barta představí na Hybatelích rezonance novinky z připravovaných alb

Cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance pokračuje již v pondělí 24. října, kdy k mistrovskému koncertnímu křídlu C. Bechstein D 282 v Anežském klášteře zasedne jazzová skladatelka a klavíristka evropského renomé Kristina Barta.

Pro svůj mimořádný sólový recitál si připravila program, který představí především novinky z jejích dvou aktuálně připravovaných a stylově velmi odlišných alb. V Anežském klášteře tak zazní moderní jazz korespondující se současnou newyorskou jazzovou scénou z chystaného alba pro Kristinin kvartet i melodické a lyrické písně z alba Krajiny. Přestože původně skladby vznikaly pro větší obsazení, autorka je ráda a s chutí hraje i sólově „Při interpretaci vlastních kompozic a svých oblíbených skladeb napříč všemi žánry si vždy přeji, aby byla hudba bezbřehým vyjádřením všech existujících, i těch těžko popsatelných pocitů,“ láká na koncert nepřehlédnutelná jazzwoman a velvyslankyně české scény. Její originální a osobitá tvůrčí cesta oslovuje stále více posluchačů u nás i v zahraničí a v nadšených ohlasech recenzenti označují její styl jako „ohnivý, výrazný a tvrdošíjně výmluvný.

Večery Hybatelů rezonance budou pokračovat na jaře příštího roku. Špičkový zážitek v klasickém repertoáru i moderně slibuje interpretační mistrovství Terezie Fialové, která vystoupí 3. dubna, stejně jako mladý talentovaný klavírista Matyáš Novák, jehož recitál je naplánován na 29. května.

Společnost C. Bechstein připravuje VII. sezonu vytříbených klavírních recitálů ve spolupráci s Národní galerií v Praze. Vstupenky na jednotlivé koncerty i cenově zvýhodněné abonmá je možné zakoupit na webových stránkách www.hybatelerezonance.cz a v síti GoOut.

Kristina Barta se jasně zapsala do povědomí posluchačů i odborné veřejnosti hned debutovým albem EMA29 z roku 2017 vydaném v Rakousku. Kritici nešetřili chválou a vyzdvihli zejména zpěvné melodie, osobitý přístup a nové pojetí jazzových standardů. Vystoupila již na celé řadě renomovaných jazzových platformách, mj. na přehlídkách Jazzahead! v Brémách, na Montreaux Jazz Festivalu, Steyr Jazz Festivalu, Jazzd’or ve Štrasburku, D’Jazz Nevers či vberlínském klubu A-Trane a vBimhuisu – koncertním sálem určeném přímo pro jazz a improvizovanou hudbu v Amsterodamu.

Kristinu Barta formovala Konzervatoř Jaroslava Ježka a následně HAMU ve třídě profesora Karla Růžičky. Vystupuje sólově i se svou sestrou, jazzovou zpěvačkou a hornistkou Martinou Barta a podílí se též na řadě různých projektů. Získala řadu zahraničních i tuzemských ocenění, například cenu JazzPrix (2015) či Cenu OSA za nejlepší jazzovou kompozici (skladba Find Peace of Mind) roku 2016. Ve stejném roce nominoval Český rozhlas její formaci Kristina Barta Trio (s baskytaristou Janem Fečem a bubeníkem Markem Urbánkem) do soutěže Euroradio Jazz Competition, ve které se probojovalo do finále a vystoupilo na finálovém večeru soutěže v Amsterodamu. V roce 2017 získala první cenu coby sólová klavíristka v polské soutěži Powiew Młodego Jazzu.

Od roku 2015 koncertuje v klubech i na jazzových festivalech, nejprve s ansámblem Kristina Barta Trio, od roku 2019 s kvartetem Event Horizon (Kristinu za klavírem doplňuje saxofonistka Nela Dusová, kontrabasista Peter Korman a bubeník Marek Urbánek), se kterým nahrála též své poslední album Love and Passion. Nahrávka opět sklidila nadšenou chválu kritiků, kteří skladby oceňují jako „nespoutaně kreativní a svou kvalitou naprosto srovnatelné se zahraniční tvorbou“.

Hybatelé rezonance

Cyklus Hybatelé rezonance pořádaný C. Bechstein se stal nástupcem dvouleté série Saleem Ashkar Beethoven Residency, kde zaznělo v rámci osmi koncertů všech dvaatřicet Beethovenových mistrovských klavírních sonát. Strůjci úspěchu následujících „hybatelů“ dosud byli např. Tomáš Kačo, Beata Hlavenková, Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Marek Kozák, Martin Kasík, Lukáš Klánský, Karel Košárek, Kryštof Marek, Miroslav Sekera nebo Najponk. Koncertní řada poskytuje samostatný prostor výrazným osobnostem české klavírní školy a představuje je v osobitých profilových recitálech, vyjadřujících plně jejich aktuální umělecký názor a preference.

C. Bechstein

C. Bechstein od roku 1853 přes jedno a půl století vyrábí mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a barvy. Nejvyšší kvalita zvuku a mechaniky tak přenáší krásu velké klavírní éry i do naší doby. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř v Paříži či Berlínskou filharmonii.

Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby doplněné o současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, a sice z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. V květnu 2019 společnost otevřela svůj pianosalon v Praze, největší reprezentační a prodejní pianocentrum v hlavním městě.

Foto: Profimedia

Podcast