Letní divadlo v Grébovce

Kulisy novorenesanční Grotty oživí herci už 1. srpna

Letní divadlo v Grébovce je kulturní událost, která se koná již třetím rokem. Díky ní se může romantická a poměrně rozlehlá jeskyně Grotta se sochou Neptuna s vodometem proměňovat v různá prostředí tak, jak je v divadelních hrách potřeba. Hrát se bude po jedenáct pondělních, středečních a pátečních večerů od 1. do 26. srpna.

Grotta v Havlíčkových sadech se i tento rok stane letní divadelní scénou Divadla MA. To se rozhodlo po vybudování vlastního prostoru v Žitné ulici, že nebude otálet ani v létě a s podporou městské části Praha 2 a nadace Život umělce zde i letos rozehraje některé ze svých inscenací. Na programu bude Lásky hra osudná bratří Čapků, představení Gramofon s živým hudebním doprovodem v českém i anglickém znění, či non-verbální drama Buenos Aires, vystupte! Patronát nad událostí převzal světoznámý klavírista Jevgenij Kissin.

Buenos Aires - Grotta.jpg

(Buenos Aires, vystupte!)

Právě on také hudebně spolupracoval na hře Gramofon, jež letošní sérii představení pod širým nebem zahájí a bude na programu první tři dny v srpnu. Inscenace Gramofon filosoficky propojuje pravdivý příběh o vztahu vězeňkyně a dozorce z koncentračního tábora s dějem dětské pohádky o poznání abecedy jidiš. Ze zmíněných zdrojů vzniká zcela nové originální dílo, jež spojuje činohru, hudební a nonverbální divadlo, a nabízí divákovi jedinečný pohled na lidskou bytost procházející holokaustem. Tématem představení je duchovní život člověka, jeho vnitřní síla a vždy existující možnost volby, a to i v nesnesitelných životních podmínkách, absolutním ponížení, utrpení a situaci totální fyzické nesvobody.

Autory představení inspirovaly myšlenky známého psychiatra a zakladatele existenciální analýzy Viktora Emila Frankla, který sám přežil několik koncentračních táborů včetně Osvětimi. Frankl díky svým krutým zkušenostem potvrdil svoji hypotézu, že hlavní potřebou člověka pro přežití je velmi konkrétní cíl, a to velmi konkrétní cíl, jinými slovy "mít pro co žít". Sám Frankl si ve chvíli největšího zoufalství v koncentračním táboře představil, jak přednáší vše, co zažívá a pozoruje, svým studentům na katedře Vídeňské univerzity. Jeho utrpení tak získalo smysl a jasný cíl - přežít, aby mohl předat svou zkušenost.

Právě tak v představení Gramofon hlavní ženská postava ve chvílích největšího strádání utíká v myšlenkách do svého světa a představuje si, jak svému dítěti, se kterým se musela rozloučit, vypráví pohádku. "Džungle" koncentračního tábora se v pohádce mění v džungli roztomilých zvířátek, která se chovají lidsky. Vězni, kterým v realitě tábora zbyla jen čísla, v pohádce získávají písmenka, jména a sny, jež se plní. Inscenaci vzniklou podle díla Borise Sandlera režírovala zakladatelka Divadla MA Marianna Arzumanova.

fotka Grotta(2).jpg

Foto: Divadlo MA

Podcast