Mesiáš v pražském Rudolfinu

16.3.2016 / Kulturní servis / Marek Šulc

Oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela představí pod vedením Václava Lukse barokní orchestr a vokální ansámbl Collegium 1704 na svém Velikonočním koncertu, který je vyvrcholením jarní části sezony. Koncert konaný v úterý 22. března v Dvořákově síni pražského Rudolfina je již několik měsíců zcela vyprodán.

Oratorium Mesiáš HWV 56 zkomponoval Georg Friedrich Händel na anglické libreto Charlese Jennense v roce 1741. Dílo je inspirováno poselstvím života, smrti a zmrtvýchvstání Ježíše Krista a zhudebňuje libretistou adaptované, volně řazené starozákonní i novozákonní texty. Händel Mesiáše několikrát upravil vždy dle potřeb nadcházejícího provedení, vzniklo tak několik variant kompozice pro různá hlasová i instrumentální obsazení.

„Händelův Mesiáš je ikonickým dílem nejen samotného autora – pro generace tvůrců i posluchačů se stal předobrazem žánru oratoria. Navzdory triumfální premiéře v Dublinu roku 1742 si Mesiáš jen s obtížemi získával srdce londýnského publika. Teprve až od roku 1750 se stává pravidelnou součástí koncertního života. Humanistický podtext díla se pak stal základem jeho rychle se šířící, takřka lidové, proslulosti.“, dodává ke skladbě Václav Luks, umělecký vedoucí a dirigent Collegia 1704.

Jako sólisté večera se představí čtyři mezinárodně uznávaní pěvci: rakouská sopranistka Marie-Sophie Pollak; italský kontratenor Raffaele Pe pravidelně spolupracující s předními dirigenty – Sirem Johnem Eliotem Gardinerem, René Jacobsem, Nicholasem McGeganem ad.; Krystian Adam, tenorista polského původu a zkušený interpret Händelových děl (Rodelinda, Izrael v Egyptě, Il Trionfo del Tempo ad., kterého zná pražské publikum mimo jiné z Myslivečkovy Olimpiade); a basista, nositel mnoha pěveckých ocenění Benoit Arnould z Francie.