MHF Lípa Musica nabídne český debut hvězdné francouzské marimbistky

Bonbónkem na programu 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica bude v úterý 20. září vystoupení francouzské hráčky na bicí nástroje Adélaïde Fèrriere.

Ta je držitelkou mnoha mezinárodních cen z francouzských i zahraničních soutěží a v roce 2017 jako první hráčka na bicí nástroje obdržela titul „Objev mezi instrumentálními sólisty“ v rámci francouzské prestižní ankety Victoires de la Musique Classique. Stačila již přes svůj mladý věk vystoupit v mnoha vyhlášených koncertních sálech světa a je skutečnou hvězdou na světovém poli klasické hudby. V České republice se v rámci MHF Lípa Musica představí vůbec poprvé. 20. září v Památníku šoa v Liberci představí svůj sólový program na marimbu složený z úprav klasických děl pro tento nástroj z dílny Bacha, Debussyho, Paganiniho, Gerschwina či Glasse. V prodeji je na tento exkluzivní koncert posledních několik kusů vstupenek.

mambistka 2.jpeg

Adélaïde Ferrière se narodila před 26 lety v Dijonu do rodiny hudebníků. Studia hry na klavír a bicí zahájila na místní konzervatoři a v patnácti letech byla přijata na pařížskou konzervatoř, kterou absolvovala s nejvyšším vyznamenáním v roce 2017. Rok předtím studovala na londýnské Royal College of Music. Po absolutoriu založila dva soubory: Trio KDM s akordeonistou Antonym Milletem a bicistou Aurélienem Gignouxem, a Trio Xenakis s bicisty Emmanuelem Jacquetem a Rodolphem Thérym.

„Marimba mě fascinuje svou neuvěřitelně vřelou zpěvností a tím, že je to klávesový nástroj s harmonickými i melodickými aspekty. I jako klavíristka považuji marimbu za nejvýraznější bicí nástroj. Mám ráda pluralitu obou repertoárů, které marimba má. Na jedné straně veškerý současný původní repertoár, který je již konzistentní a který se přirozeně rozrůstá o nové skladby, a na druhé straně mám ráda i transkripce, které obohacují práci s bicími nástroji. Většinu transkripcí, které hraji, si připravuji sama. Marimba má velmi blízko k pianistickému přístupu, ale je třeba přejít od deseti prstů ke čtyřem paličkám. Harmonická redukce je velmi náročná, stejně jako virtuózní samostatnost obou rukou,“ představuje své umění Adélaïde Fèrriere.

Je držitelkou mnoha mezinárodních cen z francouzských i zahraničních soutěží a v roce 2017 jako první hráčka na bicí nástroje obdržela titul „Objev mezi instrumentálními sólisty“ v rámci francouzské prestižní ankety Victoires de la Musique Classique. Stačila již vystoupit v mnoha vyhlášených koncertních sálech včetně pařížské nebo lucemburské Filharmonie, salcburského Mozartea, monackého Auditoria Rainiera III., antického divadla v řeckém Epidauru a dalších. Kromě Evropy koncertovala a vedla mistrovské kurzy ve Spojených státech amerických, v Brazílii nebo v Číně. Účinkovala s mnoha renomovanými orchestry a hudebníky, například s Renaudem Capuçonem nebo Bertrandem Chamayou, je členkou souboru bicích Les Insectes & Le Métallophone. Spolupracuje se soudobými skladateli a připravila řadu světových premiér. V roce 2017 se podílela na albu „Cities II“ kytaristy Thibaulta Cauvina. Její první samostatná nahrávka „Contemporary“ z roku 2020 získala 4**** BBC Music Magazine, ocenění „Featured“ deníku Le Monde, a „Joker Crescendo Découverte“ serveru Schweizer Fonogramm. V červnu 2022 vydala novou nahrávku „Des Canyons aux Étoiles“ se skladbami Oliviera Messiaena, na níž kromě dalších spoluhráčů účinkuje i Orchestre de Chambre Nouvelle Aquitaine s dirigentem Jeanem-Françoisem Heisserem.

mambistka 3.jpeg

MHF Lípa Musica nabídne tímto koncertem další hudební zastavení ve Statutárním městě Liberec, kam se vrací po úspěšném zahájení operním galakoncertem s Kateřinou Kněžíkovou a Danielem Matouškem. Libereckou koncertní triádu završí 7. října koncert v Oblastní galerii Liberec, kde se představí úspěšný basista a loutnista Joel Frederiksen se svým novým projektem Cesty ke zbožnosti hledajícím dialog mezi hudební spiritualitou západu a východu.

Foto: Archív festivalu

Podcast