Na Kampě porostou stromy z nebe

Museum Kampa otevřelo 1. dubna novou výstavu s názvem Stromy rostou z nebe. Návštěvníkům představuje dílo Ronyho Plesla, jehož exponáty tentokrát nepocházejí pouze z oblíbeného skla. Umělec odhaluje také své kresby, které chápe jako nedílnou součást své tvorby.

1 Rony Plesl, Madona s dítětem, foto Martin Šimral.jpg
  • Rony Plesl, Madona s dítětem (©Martin Šimral)

Rony Plesl patří k mezinárodně nejuznávanějším tvůrcům v oblasti skleněné plastiky. Jeho unikátní œuvre vyrůstá z hluboké znalosti kvalitního sklářského řemesla a hluboké lásky k nejednoznačné matérii skla. Fascinován jeho neustálou proměnou hledá ve volném umění i v originálním designu jeho přirozenou formu za uplatnění přelomových technologií. Místo konfrontace se současnými trendy spíše následuje impulzy z nejrůznějších oborů. Zkoumá možnosti skleněné plastiky a záměrně k ní přistupuje jako k osobitému médiu.

6 Rony Plesl, Rozštění I, foto Martin Šimral.jpg
  • Rony Plesl, Stromy rostou z nebe (©Martin Šimral)

Rozhovor s Rony Pleslem připravila Zuzana Filípková:

Výstava Stromy rostou z nebe v Museu Kampa je pomyslně rozdělena do dvou celků. První z nich představuje českému publiku stejnojmennou instalaci, která se stala součástí prestižní přehlídky současného umění Biennale Arte v Benátkách v loňském roce. Výstavní projekt, který měl premiéru v renesančním kostele Santa Maria della Visitazione, se v podobě tří vertikálních křišťálových stromů a jednoho horizontálního kmene ve smaragdově zářivém uranovém skle navrací k otázkám podstaty lidské existence a hledání cesty v současném světě. Během sedmiměsíčního trvání benátského bienále zhlédlo Pleslovo dílo téměř sto padesát tisíc návštěvníků.

8 Rony Plesl, kresba ze série Translucent, foto Martin Polák.jpg
  • Rony Plesl, kresba ze série Translucent (©Martin Polák)

Druhá část výstavy odhaluje nejaktuálnější polohu Pleslovy tvorby v médiu skla. Vizuálně nápadná skladba objektů intimnějšího charakteru ve tvarosloví divokých růží, ostrých trnů nebo řemeslných nástrojů je transformována do smyslných, subverzivních až zneklidňujících obrazů. Plesl vytváří tajemné a snové krajiny, které postihují umělcovo chápaní klasických kategorií dějin umění. Podoba instalace však nepřipouští romantickou dikci a je striktním výrazem současného uvažování o daném médiu. Poprvé jsou prezentovány kresby, jež Plesl chápe jako legitimní součást své tvorby. Vyjevují monumentální sochařské gesto a zároveň v sobě nesou světelné kvality a paměť papíru.

Úvodní foto: Profimedia

Podcast