Národní divadlo Brno odtajnilo plány na novou sezonu

Sezona 2022-2023 bude nabita skvělými díly

Národní divadlo Brno představilo své plány na příští sezónu, a to s příjemným benefitem pro uměnímilovné návštěvníky všech svých scén. Je jím předplatné, které přináší svobodnou volbu výběru představení. Divák tak může zvolit preferovaný žánr, zda chce chodit do divadla ve všední dny či o víkendech, nebo jaký je pro něho nevhodnější čas začátku představení. Velkou výhodou variabilního předplatného je možnost skupiny vzájemně kombinovat. Sezonní předplatné je v prodeji od 17. března do 30. září 2022 a od listopadu bude možné zakoupit předplatné „Vánoční dárek“.

Novou sezony zahájí divadlo 7. září 2022 od 18 hodin Zahajovacím open air koncertem na piazzetě před Janáčkovým divadlem.

Motem nové sezóny Opery NdB bude tentokrát otázka: Čeho je třeba k žití…? Je dostačující naděje a víra k přežití v pekle sibiřské věznice? To by mohlo objasnit spojení dvou Janáčkových děl - opery Z mrtvého domu a Glagolské mše. Že by mohla být dostačující pro život jen láska? O tom by mohla diváky přesvědčit a s úsměvem Lehárova Veselá vdova. Dobré jídlo a pití, trocha flirtování a stárnoucí Verdiho Falstaff je naprosto spokojen. Že si z něj tropí windsorští legraci? Vždyť přece všechno na světě je jen fraška, říká moudře. Závěr sezony bude patřit dílu expresivnímu v podání skvělého týmu Davida Radoka a Marko Ivanoviće, jejichž Peter Grimes získal cenu Inscenace roku. Mohlo by se zdát, že Straussova Salome nemá s tématem Opery NdB mnoho společného, ale není to pravda. Co přeci také potřebujeme k životu, je vědět, kde jsou hranice, které se nesmí překročit.

Balet NdB začne novou sezonu zostra první premiérou už na konci září. Opusový neoklasický baletní večer, který navrátí do repertoáru Ingrovo skvělé Walking Mad na Ravelovo Bolero, doplní dvojicí nových choreografií na hudbu Rossiniho a skupiny Balanescu Quartet, na kterých se bude podílet Mario Radačovský, umělecký šéf Baletu NdB společně s choreografem Danem Datcu.

Velkou novinkou je vznik souboru mladých tanečníků při Baletu NdB, a to jako první ve východní a střední Evropě. „NdB2“, jak se novému souboru v divadle říká, odtančí svou první premiéru na přelomu října a listopadu. Základnu bude mít v Redutě, a kromě participace na klasickém repertoáru Baletu NdB uvede ročně dvě premiéry. Jarní premiérou Baletu NdB bude celý večer choreografií jednoho z nejvýznamnějších tvůrců baletní historie 20. století, George Balanchina. Získáním licence na Balanchinovský večer Balet NdB potvrdil svůj umělecký růst a sounáležitost k předním světovým souborům, které získaly oprávnění interpretovat Balanchinovy choreografie. Po třech letech také diváci uvidí klasický klenot Spící krasavici. Spolu s Labutím jezerem a Louskáčkem nabídne Balet NdB kompletní baletní dílo P. I. Čajkovského. Uvedeny budou i další skvělé tituly jako Beethoven, Romeo a Julie nebo nejnovější Popelka. V příští sezoně zatančí i slavní hosté, mezi nimi přijal pozvání rovněž fenomenální Vadim Muntagirov.

Činoherní soubor NdB uvede na podzim dvě výrazné autorské adaptace klasických textů. Českou mýtickou „hru o trůny“ Neklan Julia Zeyera, kterou přebásnil letos jednadevadesátiletý přední český dramaturg a dramatik Jaroslav Vostrý. Dramaturg a dramatik o dvě generace mladší, Tomáš Vůjtek, přeložil a razantně k současnosti vztáhl kanonické dílo světového dramatu, Gorkého Na dně.

Vedle autorských variací se na scéně Mahenovy činohry objeví dvě původní české hry. Půjde o texty dvou držitelů cen Magnesia Litera za prózu. Petr Stančík formou hudební detektivní komedie zpracoval životní příběh Oldřicha Nového. Marek Šindelka zase napsal v nejlepším slova smyslu „Zeitstück“, který z iniciativ jako #metoo a #nemusistovydrzet vyhmátnul jejich dramatické, totiž jednoduše „nerozhodnutelné“ jádro. Dramaturgickou linii středoevropského dramatu (Molnár, Horváth…) rozšíří Anatol Arthura Schnitzlera v režii Petera Gábora. Bohatou linii moderní české hry (Steigerwald, Topol, Kundera, Havel…) prodlouží dramatický klenot Pavla Landovského Hodinový hoteliér v režii kmenového režiséra NdB Štěpána Pácla. Nový kmenový režisér Činohry pražského ND, Michal Vajdička, chystá Beckettovo Čekání na Godota jako svrchovanou klauniádu. Repertoár nad to rozšíří dvě skvělé komedie: brilantní Fraynovo Bez roucha a populární Lhář, tentokrát v neotřelé verzi Corneillově a v inscenaci režisérky úspěšného Amfitryona, Aminaty Keita. Vůbec nejbližší premiérou je ale majstrštyk vizionáře současného dramatu, Rolanda Schimmelpfenniga, gejzír divadelní fantazie z „thajsko‑čínsko‑vietnamské“ restaurace Zlatý drak v režii Martina Glasera.

Foto: Profimedia

Podcast