Narozeninová Lípa Musica začíná

Přinese dvě světové novinky a bezmála dvě desítky koncertů.

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica oslaví letos dvacáté narozeniny a při této příležitosti na program zařadil hned dvě světové premiéry ve spolupráci s renomovanými soudobými skladateli. Jedna se týká uvedení nového hudebního díla složeného na objednávku festivalu, druhou bude nový taneční projekt, který festival inicioval a který využívá soudobé kompozice na míru upravené pro příležitost festivalové premiéry. Mimo to však festival láká na další bezmála dvě desítky koncertů a projektů, které osvěží podzimní hudební nabídku na severu Čech a v saském pohraničí. Tam festival odstartuje již v pátek 27. 8. tradičním prologem na unikátním saském hradě Oybin, kde se v místním klášterním kostele bez střechy představí vokální duo Kchun.

Tón dvacátému výročí festivalu udává jeho nový umělecký garant – Pavel Haas Quartet. A právě díky němu získala první zmíněná premiéra své pevné obrysy. Ve shodě s hlavní dramaturgickou linií Lípy Musicy akcentuje česko-německý dialog a Pavel Haas Quartet, který se ve spolupráci s Martinů Voices ujme jejího provedení, současně stojí i za výběrem a doporučením komponistky. Tou je slovenská skladatelka mezinárodního renomé Ľubica Čekovská. 4. září zazní na narozeninovém galakoncertu v České Lípě světová premiéra kantáty Domov / Heimat určené pro smyčcové kvarteto a smíšený sbor. Její libreto napsal českolipský historik Tomáš Cidlina, který je specialistou právě na dějinné období poválečného odsunu. Jeho odvážné lyrické dílo reflektující dobové prameny a vzpomínky těch, kteří na vlastní kůži zažili válečné i poválečné útrapy na Českolipsku, vyjde při této příležitosti i knižně.

Společně budeme hledat východisko z doby, která mnohé připravila o hlavní životní jistotu – domov. Nebudeme hledat vinu, ani soudit, budeme hledat dialog a smíření, budeme prostřednictvím všeobjímající a univerzálně srozumitelné hudby hledat domov jako místo, řečeno přiléhavě slovy spisovatelky Kateřiny Tučkové, ‚kde Tě vítají, když vstoupíš…‘“, dodává k hudební premiéře Martin Prokeš, ředitel festivalu.

A právě osobnost zakladatele a ředitele festivalu je iniciátorem myšlenky vzniku i druhého festivalového počinu, kterým je taneční projekt s tématikou Stabat Mater. Bolest Panny Marie pod Kristovým křížem je odjakživa jednou z nejpřitažlivějších duchovních předloh, která zlákala nespočet hudebních skladatelů různých hudebních stylů a epoch. „Fascinujícím způsobem se tohoto úkolu zhostil italský soudobý hudební skladatel Marco Rosano, jehož kompozici fantasticky na nahrávce zvěčnil kontratenorista Andreas Scholl. Rosano navíc na objednávku festivalu své dílo Stabat Mater doplnil o kontrastní expresivní hudební plochy, které katalyzují duchovní téma do nové podoby,“ říká k projektu Martin Prokeš.

Jakým způsobem se touto skladbou nechá inspirovat úspěšný progresivní taneční soubor Dekkadancers složený ze špičkových tanečníků národních baletních scén v Praze, Brně, Mnichově či baletní Mekce Moskvě v čele s Ondřejem Vinklátem, výjimečnou baletní osobností mladé generace, dvojnásobným držitelem Ceny Thálie, který se ujme spolu se svým kolegou Štěpánem Pecharem i role choreografa? Na to se mohou festivaloví návštěvníci těšit ve čtvrtek 7. října, kdy bude projekt uveden v Děčíně ve spolupráci s místním Městským divadlem. A navíc se provedení dočká i Vinklátův rodný Liberec, kde bude tento projekt uveden v neděli 10. října v Liberci.

Vedle těchto mimořádných projektů nabízí jubilejní program i festivalový debut Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který doprovodí ve dvořákovském programu violoncellistku Michaelu Fukačovou. Návštěvníky čeká bohatá nabídka komorních projektů, a to nejen s Pavel Haas Quartetem, Lípa Musica představí úspěšný německý soubor Capella de la Torre, klavíristy Borise Giltburga a Iva Kahánka a slibuje mimo jiné i výjimečný koncert rezidenční Scholy Gregoriany Pragensis. Hudební podzim na Českolipsku bude jako každoročně velmi atraktivní. Více informací a vstupenky jsou k dispozici na www.lipamusica.cz.

Foto @ Boris Giltburg

Podcast